TNS Consumer Index =  .3

+0.1

luty
2019
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
5.6
4.7
9.8
6.3
Katastrofa w kopalni \"Zofiówka\", Protesty rodziców dzieci niepełnosprawnych
10
5.4
2
7.8
5.4
7
-0.9
0.2
0.3

Wiek

Informacje
  • do 24 4.4 Na górę
  • od 25 do 39 -5.1 Na dół
  • od 40 do 54 1.5 Na górę
  • od 55 -0.8 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś -4.3 Na dół
  • Miasto
    do 200 tys.
    2.9 Na górę
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    3.7 Na górę

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne -5.7 Na dół
  • Zasadnicze -3.3 Na dół
  • Średnie 3.3 Na górę
  • Wyższe 5.2 Na górę

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -5.2 Na dół
  • 2 -0.4 Na dół
  • 3+ 4.4 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • -7.2
  • Menedżerowie
    • -2.5

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -1.0 Informacje

    Stan gospodarki

     -6

  • G*  -2.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    -6

  • GD  8.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -6

  • GD*  2.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -7

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 101.1 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    0

  • MPiPS 6.2 Informacje

    Stopa bezrobocia

    +0.3

  • NBP 190.3 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    +5

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    56

    -3
    Informacje

  • Popyt

    55

    0
    Informacje


  • Zatrudnienie

    55

    -13
    Informacje

  • Inwestycje

    22

    -32
    Informacje

Komentarz - luty 2019

Stabilny luty

Mimo zmiennej pogody, w lutym nastroje społeczne monitorowane w TNS Consumer Index pozostały stabilne. Na razie nie widać trendu wzrostowego, który mógł sugerować optymistyczny początek nowego roku.


Warto zwrócić uwagę na to, co widzimy na poziomie szczegółowych danych, gdyż te są już mniej optymistyczne. Zarówno prognoza, jak i ocena stanu gospodarki notują względem stycznia zauważalne spadki. Tak samo jest z oceną i prognozą sytuacji gospodarstw domowych – odsetek gospodarstw domowych dobrze oceniających swoją sytuację finansową nieco spadł względem stycznia. O ile ten fakt można tłumaczyć trudniejszym finansowo miesiącem (dla części polskich rodzin ferie to okres zwiększonych wydatków), to percepcja stanu polskiej gospodarki jest wyraźnie sprzęgnięta z nastrojami w mediach. Te zaś w styczniu były wyraźnie gorsze niż na przełomie roku - bez mała wszystkie monitorowane indeksy wykazują ujemną dynamikę.


W kontekście niejednoznacznych wyników za luty, ciekawe, jaką zmianę nastrojów społecznych przyniesie kolejny miesiąc? Trudno w tym kontekście pominąć dyskusję i nastroje wokół zakazu handlu w niedziele i zbliżające się kampanie wyborcze w politycznym kalendarzu na 2019 rok.



Piotr Sztabiński

Account Director

piotr.sztabinski@kantartns.com