TNS Consumer Index =  .3

+0.1

luty
2019
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
10
5.4
2
7.8
5.4
7
-0.9
0.2
0.3
6
4.4
3.1
0.6

Wiek

Informacje
  • do 24 4.4 Na górę
  • od 25 do 39 -5.1 Na dół
  • od 40 do 54 1.5 Na górę
  • od 55 -0.8 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś -4.3 Na dół
  • Miasto
    do 200 tys.
    2.9 Na górę
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    3.7 Na górę

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne -5.7 Na dół
  • Zasadnicze -3.3 Na dół
  • Średnie 3.3 Na górę
  • Wyższe 5.2 Na górę

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -5.2 Na dół
  • 2 -0.4 Na dół
  • 3+ 4.4 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • -7.2
  • Menedżerowie
    • -2.5

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -1.0 Informacje

    Stan gospodarki

     -6

  • G*  -2.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    -6

  • GD  8.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -6

  • GD*  2.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -7

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 101.1 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    0

  • MPiPS 6.2 Informacje

    Stopa bezrobocia

    +0.3

  • NBP 190.3 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    +5

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    56

    -3
    Informacje

  • Popyt

    55

    0
    Informacje


  • Zatrudnienie

    55

    -13
    Informacje

  • Inwestycje

    22

    -32
    Informacje

Komentarz - czerwiec 2019

O poprawę nastrojów społecznych Polaków coraz trudniej

W czerwcu Kantar Consumer Index trzeci miesiąc z rzędu odnotował spadek wartości i wynosi obecnie 0.6 pkt. Spadek konsumenckiego optymizmu ma charakter systematyczny, w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, jest obecnie niższy o 9.4 pkt.


Wzrost gospodarczy, poprawa deklarowanej oceny sytuacji ekonomicznej mieszkańców kraju, obietnice wyborcze, a nawet słoneczna aura są już niewystarczające aby dynamicznie podnieść optymizm konsumencki. Nie obserwujemy także sezonowej poprawy nastrojów, która zwykle w drugim kwartale kształtowana jest skumulowanym wpływem czynników krótkookresowych. Rezultat ten może zaskakiwać w świetle dobrych danych makroekonomicznych o sytuacji na rynku pracy oraz zmian w poziomie dochodów gospodarstw domowych.


W społecznej ocenie znacznie korzystniej postrzegana jest obecna sytuacja ekonomiczna gospodarstw domowych, aniżeli sytuacja ekonomiczna gospodarki kraju. Zjawisko to skutkuje ostrożnymi przewidywaniami odnośnie dalszej poprawy sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych. Konsumenci najczęściej oceniają, że sytuacja ekonomiczna kraju obecnie jest taka sama jak przed rokiem, a za rok wcale się nie zmieni. Brak wyraźnych odczuwalnych zmian oceniany jest negatywnie. Perspektywa na dalszy wzrost jest także bardzo ograniczona, a to jest kluczowym warunkiem poprawy nastrojów społecznych.


W czerwcu obserwujemy wyraźną asymetrię odczuwania bodźców pozytywnych i negatywnych. W stosunku do maja wyraźnie pogorszył się sentyment medialnych treści w obszarze inwestycji, popytu konsumenckiego, czy też nastrojów społecznych. W wielu gospodarstwach domowych rekrutacja do szkół średnich, strajki nauczycieli stały się głównym tematem budzącym negatywne emocje.




Marcin Idzik

Account Director

marcin.idzik@kantar.com