TNS Consumer Index =  4.7

-0.9

marzec
2018
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
5.8
7.2
Protesty lekarzy rezydentów
4.6
4.1
Zaprzysiężenie premiera Morawieckiego
6.4
5.6
4.7
9.8
6.3
Katastrofa w kopalni \"Zofiówka\", Protesty rodziców dzieci niepełnosprawnych
10
5.4
2
7.8

Wiek

Informacje
  • do 24 5.5 Na górę
  • od 25 do 39 7.1 Na górę
  • od 40 do 54 6.2 Na górę
  • od 55 5.1 Na górę

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś 8.9 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    -0.2 Na dół
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    6.8 Na górę

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne 8.4 Na górę
  • Zasadnicze 5.2 Na górę
  • Średnie 3.8 Na dół
  • Wyższe 1.6 Na dół

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 1.0 Na dół
  • 2 2.3 Na dół
  • 3+ 8.5 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • -3.3
  • Menedżerowie
    • -4.8

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  4.0 Informacje

    Stan gospodarki

     -1

  • G*  2.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    0

  • GD  17.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    +4

  • GD*  5.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -3

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 101.4 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    -0.7

  • MPiPS 6.9 Informacje

    Stopa bezrobocia

    0

  • NBP 176.2 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    +0.9

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    53

    -13
    Informacje

  • Popyt

    70

    -13
    Informacje


  • Zatrudnienie

    63

    -9
    Informacje

  • Inwestycje

    74

    +11
    Informacje

Komentarz - listopad 2018

Świętujemy, a gwiazdka dopiero przed nami!

W komentarzu do wyników indeksu z ubiegłego miesiąca pisaliśmy, że spodziewamy się wzrostu wartości wskaźnika TNS Consumetr Index i nie myliliśmy się. Po wyborach samorządowych zwolennicy partii rządzącej świętują z okazji wygranych wyborów, zwolennicy Koalicji Obywatelskiej również świętują zwycięstwo wyborcze ich ugrupowania.

 

Początek miesiąca to okres świąteczny. Może to i święta pełne zadumy i refleksji, ale dla większości z nas to okres spotkań rodzinnych, co ma oczywiście wpływ na nastroje. Jedenastego oraz dwunastego listopada wszyscy, no może prawie wszyscy, świętowaliśmy. Tak więc nastroje dobre. A przed nami już kolejne wielkie święta konsumenckie, o których już od połowy listopada przypominają nam witryny sklepów. I jak tu nie być optymistą? W dodatku jesienna aura wyjątkowo łaskawa w tym roku. Czy może być lepiej? Zobaczymy w wynikach indeksu w grudniu, choć już teraz wydaje mi się, że będzie.  


Ponadto długofalowa ocena sytuacji gospodarstwa domowego ma się dobrze. Osób uważających, że ich sytuacjach finansowa pogorszy się w perspektywie 12 miesięcy nie przybywa, pomimo pojawiających się komunikatów o nadchodzącym spowolnieniu gospodarczym czy zapowiadanym podwyżkom cen energii elektrycznej. Oby tak dalej. Z niecierpliwością czekamy na szczegółowe dane o PKB za III kwartał i na informacje o wkładzie spożycia gospodarstw domowych w wynik gospodarki. Bardzo jesteśmy ciekawi czy dynamika konsumpcji prywatnej podąża za wysokimi nastrojami.



Michał Roszkowski

Account Director,

michal.roszkowski@kantartns.com