TNS Consumer Index =  5.6

-0.8

luty
2018
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
7
5.8
7.2
Protesty lekarzy rezydentów
4.6
4.1
Zaprzysiężenie premiera Morawieckiego
6.4
5.6
4.7
9.8
6.3
Katastrofa w kopalni \"Zofiówka\", Protesty rodziców dzieci niepełnosprawnych
10
5.4
2

Wiek

Informacje
  • do 24 11.2 Na górę
  • od 25 do 39 13.5 Na górę
  • od 40 do 54 2.0 Na dół
  • od 55 3.3 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś 8.5 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    4.1 Na dół
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    2.9 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne 9.4 Na górę
  • Zasadnicze 3.5 Na dół
  • Średnie 4.4 Na dół
  • Wyższe 7.5 Na górę

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 2.0 Na dół
  • 2 3.8 Na dół
  • 3+ 8.9 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • -8.1
  • Menedżerowie
    • 9.1

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  5.0 Informacje

    Stan gospodarki

     0

  • G*  2.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    -2

  • GD  13.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -1

  • GD*  8.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -1

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 102.1 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    0

  • MPiPS 6.9 Informacje

    Stopa bezrobocia

    +2.4

  • NBP 175.3 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    +4.2

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    66

    +6
    Informacje

  • Popyt

    83

    +6
    Informacje


  • Zatrudnienie

    72

    -13
    Informacje

  • Inwestycje

    63

    +2
    Informacje

Komentarz - październik 2018

Wskaźnik nastrojów nadal ma się dobrze

 

Tegoroczny październik przebiegał pod znakiem wyborów samorządowych. Walka wyborcza toczyła się od najmniejszych miejscowości po stolicę, dominowała w przekazach medialnych, a w ostatnim tygodniu przed wyborami ulice przyozdobiły banery i plakaty promujące kandydatów na radnych, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Znamy już wyniki wyborów. Każda z opcji politycznych szuka pozytywnych elementów i stara się odnaleźć dobre strony uzyskanych przez siebie rezultatów, jednocześnie podkreślając słaby wynik lub wręcz klęskę konkurencji. Nasze badanie nastrojów konsumenckich zakończyliśmy w tygodniu przedwyborczym, więc uzyskane dane nie oddają ani radości, ani rozczarowań zwolenników różnych stron sceny politycznej.

W tym miesiącu wskaźnik nastrojów konsumenckich nadal ma się dobrze, jest „na plusie” i wynosi 5,4. Jednak, w porównaniu do rekordowego września, odnotowaliśmy spadek o 2,4. Z czego wynika ta zmiana? To bardziej krytyczne niż w ubiegłym miesiącu postrzeganie sytuacji ekonomicznej kraju, ale przede wszystkim gorsze oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych zarówno w chwili obecnej, jak również w perspektywie nadchodzącego roku. Może dały o sobie znać przedwyborcze obawy, a może nadchodząca jesień i niepokój spowodowany spodziewanymi podwyżkami cen prądu, gazu, benzyny, a co za tym idzie także innych produktów?

W przyszłym miesiącu zobaczymy, czy nowa sytuacja polityczna wpłynie na zmianę nastrojów konsumenckich. Patrząc na powyborcze komentarze można spodziewać się - może nieznacznej, ale jednak poprawy nastrojów.



Urszula Krassowska

Managing Director Kantar Public Poland

urszula.krassowska@kantarpublic.com