TNS Consumer Index =  6.4

+2.3

styczeń
2018
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
3
Protesty w obronie sądów, KRS i SN
7
5.8
7.2
Protesty lekarzy rezydentów
4.6
4.1
Zaprzysiężenie premiera Morawieckiego
6.4
5.6
4.7
9.8
6.3
Katastrofa w kopalni \"Zofiówka\", Protesty rodziców dzieci niepełnosprawnych
10
5.4

Wiek

Informacje
  • do 24 9.7 Na górę
  • od 25 do 39 4.9 Na dół
  • od 40 do 54 4.2 Na dół
  • od 55 5.6 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś 4.3 Na dół
  • Miasto
    do 200 tys.
    10.3 Na górę
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    2.9 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne 3.4 Na dół
  • Zasadnicze 1.6 Na dół
  • Średnie 7.9 Na górę
  • Wyższe 20.0 Na górę

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -1.3 Na dół
  • 2 3.4 Na dół
  • 3+ 15.9 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • -1.0
  • Menedżerowie
    • 18.5

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  5.0 Informacje

    Stan gospodarki

     +2

  • G*  4.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    +4

  • GD  14.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -1

  • GD*  9.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    +4

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 102.1 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    0

  • MPiPS 4.5 Informacje

    Stopa bezrobocia

    -2.1

  • NBP 171.1 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    -3

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    60

    +6
    Informacje

  • Popyt

    77

    -5
    Informacje


  • Zatrudnienie

    85

    +7
    Informacje

  • Inwestycje

    61

    -2
    Informacje

Komentarz - październik 2018

Wskaźnik nastrojów nadal ma się dobrze

 

Tegoroczny październik przebiegał pod znakiem wyborów samorządowych. Walka wyborcza toczyła się od najmniejszych miejscowości po stolicę, dominowała w przekazach medialnych, a w ostatnim tygodniu przed wyborami ulice przyozdobiły banery i plakaty promujące kandydatów na radnych, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Znamy już wyniki wyborów. Każda z opcji politycznych szuka pozytywnych elementów i stara się odnaleźć dobre strony uzyskanych przez siebie rezultatów, jednocześnie podkreślając słaby wynik lub wręcz klęskę konkurencji. Nasze badanie nastrojów konsumenckich zakończyliśmy w tygodniu przedwyborczym, więc uzyskane dane nie oddają ani radości, ani rozczarowań zwolenników różnych stron sceny politycznej.

W tym miesiącu wskaźnik nastrojów konsumenckich nadal ma się dobrze, jest „na plusie” i wynosi 5,4. Jednak, w porównaniu do rekordowego września, odnotowaliśmy spadek o 2,4. Z czego wynika ta zmiana? To bardziej krytyczne niż w ubiegłym miesiącu postrzeganie sytuacji ekonomicznej kraju, ale przede wszystkim gorsze oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych zarówno w chwili obecnej, jak również w perspektywie nadchodzącego roku. Może dały o sobie znać przedwyborcze obawy, a może nadchodząca jesień i niepokój spowodowany spodziewanymi podwyżkami cen prądu, gazu, benzyny, a co za tym idzie także innych produktów?

W przyszłym miesiącu zobaczymy, czy nowa sytuacja polityczna wpłynie na zmianę nastrojów konsumenckich. Patrząc na powyborcze komentarze można spodziewać się - może nieznacznej, ale jednak poprawy nastrojów.



Urszula Krassowska

Managing Director Kantar Public Poland

urszula.krassowska@kantarpublic.com