TNS Consumer Index =  4.6

-2.6

listopad
2017
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-2.7
-2
-3.4
2
0.5
3.6
3
7
5.8
7.2
4.6
4.1
6.4

Wiek

Informacje
  • do 24 5.3 Na górę
  • od 25 do 39 10.9 Na górę
  • od 40 do 54 -3.6 Na dół
  • od 55 6.8 Na górę

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś 6.4 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    5.1 Na górę
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -0.1 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne 6.6 Na górę
  • Zasadnicze 7.6 Na górę
  • Średnie 1.4 Na dół
  • Wyższe 3.6 Na dół

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 0.4 Na dół
  • 2 1.5 Na dół
  • 3+ 9.0 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • 8.2
  • Menedżerowie
    • -1.1

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  6.0 Informacje

    Stan gospodarki

     +2

  • G*  3.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    -4

  • GD  11.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -3

  • GD*  5.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -4

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 107.5 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    0

  • MPiPS 6.6 Informacje

    Stopa bezrobocia

    -0.3

  • NBP 171.1 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    +5.1

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    60

    +1
    Informacje

  • Popyt

    83

    +9
    Informacje


  • Zatrudnienie

    59

    -6
    Informacje

  • Inwestycje

    59

    +1
    Informacje

Komentarz - styczeń 2018

Czy pobijemy rekord?

Ze wszystkich stron świata napływają informacje o rekordowych notowaniach giełd. Również WIG osiągnął rekordowy poziom w styczniu br. A co pokazuje TNS Consumer Index? Aktualny pomiar wskazuje poziom 6.4. Do rekordu jeszcze trochę brakuje – 13.7 w kwietniu 2008 roku. W obecnym trendzie wzrostowym, który rozpoczął się jesienią 2013 roku, najwyższy poziom (7.2) odnotowaliśmy w październiku ubiegłego roku. Prognozy gospodarcze są dosyć optymistyczne, ale czy na tyle, aby podobnie do giełd światowych, TNS Consumer Index pobił historyczny rekord – zobaczymy.


Komu najbardziej poprawił się nastrój?

 

W ciągu ostatnich 4 lat wzrostowej tendencji TNS Consumer Index wszystkie grupy społeczne odnotowały poprawę nastrojów. Nie wszystkie jednak w takim samym stopniu. Szczególnie silny wzrost odnotowaliśmy wśród osób starszych (55+) – historyczne maksimum we wrześniu 2017 na poziomie 8.1, słabiej wykształconych (historyczne maksimum w sierpniu 2017 roku wśród osób z wykształceniem podstawowym – 16.0) oraz wśród mieszkańców wsi (historyczne maksimum w grudniu 2017 roku – 12.8). W najmniejszym stopniu cieszą się z poprawy sytuacji mieszkańcy wielkich miast (styczniowy pomiar pokazuje 2.6, przy historycznym rekordzie osiągniętym w kwietniu 2008 roku – 23.6), osoby z wyższym wykształceniem („tylko” 20.0 podczas gdy rekord wyniósł 34.0 w kwietniu 2008 roku) oraz młodsi Polacy (do 39 lat). W grupie 25-39 lat obecny wynik na poziomie 4.9 należy uznać za wręcz niski biorąc pod uwagę, że w kwietniu 2008 roku wyniósł 38.5.

 

W okresie najwyższych notowań na przełomie 2007/2008 roku widoczna była silna polaryzacja nastrojów – entuzjazm wśród młodych, wykształconych i z dużych miast, a na drugim biegunie, z ujemnymi wartościami TNS Consumer Index, znajdowały się osoby starsze i słabiej wykształcone. Obecnie na płaszczyźnie demografii nie widać tak dużych różnic – wszystkie grupy społeczne trochę się cieszą, ale euforii nigdzie nie widać.


Łukasz Garstecki

Account Director