TNS Consumer Index =  4.6

-2.6

listopad
2017
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
0.5
3.6
3
Protesty w obronie sądów, KRS i SN
7
5.8
7.2
Protesty lekarzy rezydentów
4.6
4.1
Zaprzysiężenie premiera Morawieckiego
6.4
5.6
4.7
9.8
6.3
Katastrofa w kopalni \"Zofiówka\", Protesty rodziców dzieci niepełnosprawnych

Wiek

Informacje
  • do 24 5.3 Na górę
  • od 25 do 39 10.9 Na górę
  • od 40 do 54 -3.6 Na dół
  • od 55 6.8 Na górę

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś 6.4 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    5.1 Na górę
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -0.1 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne 6.6 Na górę
  • Zasadnicze 7.6 Na górę
  • Średnie 1.4 Na dół
  • Wyższe 3.6 Na dół

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 0.4 Na dół
  • 2 1.5 Na dół
  • 3+ 9.0 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • 8.2
  • Menedżerowie
    • -1.1

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  6.0 Informacje

    Stan gospodarki

     +2

  • G*  3.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    -4

  • GD  11.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -3

  • GD*  5.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -4

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 102.1 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    0

  • MPiPS 6.6 Informacje

    Stopa bezrobocia

    -0.3

  • NBP 172.8 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    +0.6

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    60

    +1
    Informacje

  • Popyt

    83

    +9
    Informacje


  • Zatrudnienie

    59

    -6
    Informacje

  • Inwestycje

    59

    +1
    Informacje

Komentarz - wrzesień 2018

Wrzesień widziany przez różowe okulary

Polacy wrócili z wakacji. Pogoda dopisała (w momencie realizacji pomiaru wrześniowego nadal dopisuje) i mimo sinic, gdzieniegdzie uniemożliwiających kąpiel morską, udało się rodakom wypocząć. A jeszcze wyprawkowe 300+ pozwoliło rodzicom dzieci w wieku szkolnym nieco podreperować domowy budżet. Nic zatem dziwnego, że wskaźnik nastrojów konsumenckich powrócił do wysokich wartości, osiągając poziom 7,8, czyli poza kwietniem i czerwcem bieżącego roku – najwyższy od dłuższego już czasu!

Póki co wygląda na to, że przeciętny konsument nie łamie sobie głowy Sądem Najwyższym i wiekiem sędziów. Przeciętny konsument prędzej ubierze t-shirt z kotwicą Polski Walczącej i skrzydłami husarii niż słowem „konstytucja”, a wydarzenia z ostatnich dni mogą go tylko dodatkowo przekonać, że jego optymizm nie jest bezzasadny. Choćby to, że dosłownie kilka dni temu Polska została rynkiem rozwiniętym, a nie rozwijającym się, co umiejscawia nas w gronie 25 najbardziej rozwiniętych gospodarek świata. Jeśli nałożymy na to dodatkowo fakt, że – póki co – 500+, 300+ i inne rządowe transfery socjalne nie zdetonowały budżetu państwa, a wręcz przeciwnie – zapowiadany budżet na 2019 ma zakładany rekordowo niski deficyt - może jednak warto zawierzyć optymizmowi przeciętnego konsumenta i spojrzeć przez różowe okulary na otaczającą nas rzeczywistość? Mimo jej deficytów tu i tam…

Z tej perspektywy ogromnie ciekawy będzie koniec września, październik i nadchodzące miesiące. Co nam przyniosą, gdy upał zelżeje, kampania wyborcza do samorządów nabierze rumieńców, a konflikt polskiego rządu z instytucjami Unii Europejskiej przyniesie te lub inne rozstrzygnięcia oraz konsekwencje? Oby najbliższy czas nie przyniósł powodów, by ledwie nałożone różowe okulary gwałtownie zrzucić!



Michał Rogowski
Client Service & Business Development Director

michal.rogowski@kantar.com