TNS Consumer Index =  5.8

-1.2

wrzesień
2017
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-3.4
2
0.5
3.6
3
Protesty w obronie sądów, KRS i SN
7
5.8
7.2
Protesty lekarzy rezydentów
4.6
4.1
Zaprzysiężenie premiera Morawieckiego
6.4
5.6
4.7

Wiek

Informacje
  • do 24 8.9 Na górę
  • od 25 do 39 5.5 Na dół
  • od 40 do 54 1.3 Na dół
  • od 55 8.1 Na górę

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś 7.6 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    7.1 Na górę
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -0.2 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne 8.7 Na górę
  • Zasadnicze 7.6 Na górę
  • Średnie 4.7 Na dół
  • Wyższe 2.2 Na dół

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 5.1 Na dół
  • 2 4.1 Na dół
  • 3+ 7.6 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • 3.3
  • Menedżerowie
    • -1.1

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  6.0 Informacje

    Stan gospodarki

     +3

  • G*  3.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    -4

  • GD  15.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -1

  • GD*  7.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -4

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 102.1 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    -4.7

  • MPiPS 7.0 Informacje

    Stopa bezrobocia

    -0.1

  • NBP 171.1 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    -0.3

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    60

    +6
    Informacje

  • Popyt

    82

    +2
    Informacje


  • Zatrudnienie

    79

    +7
    Informacje

  • Inwestycje

    41

    -13
    Informacje

Komentarz - październik 2018

Wskaźnik nastrojów nadal ma się dobrze

 

Tegoroczny październik przebiegał pod znakiem wyborów samorządowych. Walka wyborcza toczyła się od najmniejszych miejscowości po stolicę, dominowała w przekazach medialnych, a w ostatnim tygodniu przed wyborami ulice przyozdobiły banery i plakaty promujące kandydatów na radnych, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Znamy już wyniki wyborów. Każda z opcji politycznych szuka pozytywnych elementów i stara się odnaleźć dobre strony uzyskanych przez siebie rezultatów, jednocześnie podkreślając słaby wynik lub wręcz klęskę konkurencji. Nasze badanie nastrojów konsumenckich zakończyliśmy w tygodniu przedwyborczym, więc uzyskane dane nie oddają ani radości, ani rozczarowań zwolenników różnych stron sceny politycznej.

W tym miesiącu wskaźnik nastrojów konsumenckich nadal ma się dobrze, jest „na plusie” i wynosi 5,4. Jednak, w porównaniu do rekordowego września, odnotowaliśmy spadek o 2,4. Z czego wynika ta zmiana? To bardziej krytyczne niż w ubiegłym miesiącu postrzeganie sytuacji ekonomicznej kraju, ale przede wszystkim gorsze oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych zarówno w chwili obecnej, jak również w perspektywie nadchodzącego roku. Może dały o sobie znać przedwyborcze obawy, a może nadchodząca jesień i niepokój spowodowany spodziewanymi podwyżkami cen prądu, gazu, benzyny, a co za tym idzie także innych produktów?

W przyszłym miesiącu zobaczymy, czy nowa sytuacja polityczna wpłynie na zmianę nastrojów konsumenckich. Patrząc na powyborcze komentarze można spodziewać się - może nieznacznej, ale jednak poprawy nastrojów.



Urszula Krassowska

Managing Director Kantar Public Poland

urszula.krassowska@kantarpublic.com