TNS Consumer Index =  5.8

-1.2

wrzesień
2017
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-3.4
2
0.5
3.6
3
Protesty w obronie sądów, KRS i SN
7
5.8
7.2
Protesty lekarzy rezydentów
4.6
4.1
Zaprzysiężenie premiera Morawieckiego
6.4
5.6
4.7

Wiek

Informacje
  • do 24 8.9 Na górę
  • od 25 do 39 5.5 Na dół
  • od 40 do 54 1.3 Na dół
  • od 55 8.1 Na górę

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś 7.6 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    7.1 Na górę
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -0.2 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne 8.7 Na górę
  • Zasadnicze 7.6 Na górę
  • Średnie 4.7 Na dół
  • Wyższe 2.2 Na dół

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 5.1 Na dół
  • 2 4.1 Na dół
  • 3+ 7.6 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • 3.3
  • Menedżerowie
    • -1.1

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  6.0 Informacje

    Stan gospodarki

     +3

  • G*  3.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    -4

  • GD  15.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -1

  • GD*  7.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -4

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 102.1 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    -4.7

  • MPiPS 7.0 Informacje

    Stopa bezrobocia

    -0.1

  • NBP 171.1 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    -0.3

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    60

    +6
    Informacje

  • Popyt

    82

    +2
    Informacje


  • Zatrudnienie

    79

    +7
    Informacje

  • Inwestycje

    41

    -13
    Informacje

Komentarz - czerwiec 2018

Czerwiec miesiącem wzrostów

Po chwilowej majowej zadyszce nastroje Polaków zdecydowanie się polepszyły. Wartość TNS Consumer Index wzrosła o 3,7 pkt. w stosunku do maja i aktualnie wynosi aż 10,0 pkt. Jest to najwyższy wynik od początku roku.

Informacje Eurostatu o tym, że Polska ma najwyższy kwartalny wzrost PKB w UE, kolejne spadki wskaźnika bezrobocia czy pozytywne komunikaty o prognozach podstawowych wskaźników gospodarczych za drugi kwartał, zrobiły na konsumentach dobre wrażenie. Jak dodamy do tego informację, że utrzymujący się wysoki i silny wzrost gospodarczy będzie sprawiał, że cały czas popyt na pracowników będzie rósł i realne będą prognozy rosnących płac w sektorze przedsiębiorstw o 7%, a także uwzględnimy wprowadzenie przez Rząd „wyprawki 300 plus” dla każdego ucznia, to mamy już odpowiedź na pytanie skąd taki wysoki wynik indexu.

Nastroje społeczne znów powróciły na dobre tory i po znacznym spadku w maju, wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej wzrósł z 4,5 pkt w maju, do 8,8 pkt w czerwcu. Wzrósł także odsetek Polaków dobrze oceniających ogólną sytuację ekonomiczną Polski. Blisko ¼ Polaków ocenia ją pozytywnie. Zanotowaliśmy także wzrost o 3 p.p. tych, którzy twierdzą, że obecna sytuacja ekonomiczna w kraju jest lepsza niż rok temu – 26%. Wzrósł także udział konsumentów, którzy przewidują, że za rok ogólna sytuacja ekonomiczna w kraju będzie lepsza (z 27% w maju do 32% w czerwcu).

Miejmy nadzieję, że rozpoczynające się wakacje podtrzymają ten trend i kolejne miesiące będą również pozytywnie oceniane. Zaś prognozy na kolejne kwartały głównych wskaźników makroekonomicznych będą również tak optymistyczne jak do tej pory.


Tomasz Wierzbiński
Account Manager