TNS Consumer Index =  5.8

-1.2

wrzesień
2017
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-3.4
2
0.5
3.6
3
Protesty w obronie sądów, KRS i SN
7
5.8
7.2
Protesty lekarzy rezydentów
4.6
4.1
Zaprzysiężenie premiera Morawieckiego
6.4
5.6
4.7

Wiek

Informacje
  • do 24 8.9 Na górę
  • od 25 do 39 5.5 Na dół
  • od 40 do 54 1.3 Na dół
  • od 55 8.1 Na górę

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś 7.6 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    7.1 Na górę
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -0.2 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne 8.7 Na górę
  • Zasadnicze 7.6 Na górę
  • Średnie 4.7 Na dół
  • Wyższe 2.2 Na dół

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 5.1 Na dół
  • 2 4.1 Na dół
  • 3+ 7.6 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • 3.3
  • Menedżerowie
    • -1.1

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  6.0 Informacje

    Stan gospodarki

     +3

  • G*  3.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    -4

  • GD  15.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -1

  • GD*  7.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -4

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 102.1 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    -4.7

  • MPiPS 7.0 Informacje

    Stopa bezrobocia

    -0.1

  • NBP 171.1 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    -0.3

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    60

    +6
    Informacje

  • Popyt

    82

    +2
    Informacje


  • Zatrudnienie

    79

    +7
    Informacje

  • Inwestycje

    41

    -13
    Informacje

Komentarz - sierpień 2018

Koniec wakacji w nieco gorszym nastroju…

To już siedemnasty miesiąc z rzędu, kiedy TNS Consumer Index jest „na plusie” (licząc od kwietnia 2017 włącznie). Rzadko zdarza się, aby Polacy systematycznie odpowiadali pozytywnie częściej niż negatywnie na wszystkie pytania, jakie są wliczane do naszego wskaźnika nastrojów. W historii badania (realizowanego od 1994) tylko raz mieliśmy podobnie długą serię – od kwietnia’07 do października’08, czyli 19 miesięcy.


Wtedy seria ta pewnie trwałaby dłużej, gdyby nie tzw. kryzys subprime – jeden z najpoważniejszych kryzysów finansowych w historii świata, którego początkiem i symbolem stał się upadek Lehman Brothers. Czy dzisiaj mamy szansę kontynuować nasz lokalny „pozytywny trend boczny”? Jak długo będą nam towarzyszyć te relatywnie dobre nastroje? Czy zgodnie z naszym narodowym malkontenctwem nie powinniśmy już wypatrywać na horyzoncie jakiejś kolejnej „pięknej katastrofy”?
Patrząc z długoletniej perspektywy na wartość wskaźnika nastrojów uzyskiwaną w ciągu ostatniego 1,5 roku można stwierdzić, że oscyluje między 2 a 10 pkt. Obecna wartość 2 pkt. jest najniższą zaobserwowaną w tym okresie (nie licząc początku w kwietniu’17). W ujęciu krótkoterminowym mamy spadek w porównaniu z miesiące poprzednim (5,4 pkt. w lipcu) i to jest drugi miesiąc z rzędu, gdy wartość m/m jest niższa (10 pkt. w czerwcu).


Za ten krótkoterminowy spadek TNS Consumer Index odpowiada pogorszenie nastrojów w dużych miastach, wśród osób żyjących samotnie (1-osobowe gospodarstwa domowe), gorzej sytuowanych (np. bezrobotni). Natomiast menedżerowie, jak i gospodarstwa domowe liczące 3 osoby lub więcej pozytywnie ocenią swoją sytuację i przyszłość. Doniesienia z mediów na temat sytuacji ekonomicznej w kraju, jak na sezon wakacyjny, też nie powinny niepokoić (mamy nawet pozytywny sygnał w obszarze inwestycji).


Wydaje się zatem, że chwilowe pogorszenie nastrojów ma związek z końcem wakacji. Dzieci wrócą do szkoły, rodzice do pracy, przedsiębiorcy do inwestycji i za miesiąc znowu będziemy w miarę zadowoleni.



Andrzej Olękiewicz
Data Science Consultant

andrzej.olekiewicz@kantar.com