TNS Consumer Index =  .5

-1.5

maj
2017
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
0.1
-5.7
-2.7
Wejście w życie tzw. lex Szyszko
-2
-3.4
2
0.5
3.6
3
Protesty w obronie sądów, KRS i SN
7
5.8
7.2
Protesty lekarzy rezydentów
4.6

Wiek

Informacje
  • do 24 3.9 Na górę
  • od 25 do 39 7.8 Na górę
  • od 40 do 54 0.2 Na dół
  • od 55 -2.4 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś 2.3 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    3.1 Na górę
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -8.0 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne 1.9 Na górę
  • Zasadnicze -1.3 Na dół
  • Średnie 0.0 Na dół
  • Wyższe 3.6 Na górę

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -5.8 Na dół
  • 2 0.4 Na dół
  • 3+ 3.4 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • 1.4
  • Menedżerowie
    • -2.2

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -3.0 Informacje

    Stan gospodarki

     -3

  • G*  -2.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    +3

  • GD  8.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -3

  • GD*  4.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -5

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 107.9 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    0

  • MPiPS 7.7 Informacje

    Stopa bezrobocia

    -0.4

  • NBP 167,353.6 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    +167187.7

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    55

    +3
    Informacje

  • Popyt

    86

    +12
    Informacje


  • Zatrudnienie

    80

    +25
    Informacje

  • Inwestycje

    63

    +28
    Informacje

Komentarz - wrzesień 2018

Wrzesień widziany przez różowe okulary

Polacy wrócili z wakacji. Pogoda dopisała (w momencie realizacji pomiaru wrześniowego nadal dopisuje) i mimo sinic, gdzieniegdzie uniemożliwiających kąpiel morską, udało się rodakom wypocząć. A jeszcze wyprawkowe 300+ pozwoliło rodzicom dzieci w wieku szkolnym nieco podreperować domowy budżet. Nic zatem dziwnego, że wskaźnik nastrojów konsumenckich powrócił do wysokich wartości, osiągając poziom 7,8, czyli poza kwietniem i czerwcem bieżącego roku – najwyższy od dłuższego już czasu!

Póki co wygląda na to, że przeciętny konsument nie łamie sobie głowy Sądem Najwyższym i wiekiem sędziów. Przeciętny konsument prędzej ubierze t-shirt z kotwicą Polski Walczącej i skrzydłami husarii niż słowem „konstytucja”, a wydarzenia z ostatnich dni mogą go tylko dodatkowo przekonać, że jego optymizm nie jest bezzasadny. Choćby to, że dosłownie kilka dni temu Polska została rynkiem rozwiniętym, a nie rozwijającym się, co umiejscawia nas w gronie 25 najbardziej rozwiniętych gospodarek świata. Jeśli nałożymy na to dodatkowo fakt, że – póki co – 500+, 300+ i inne rządowe transfery socjalne nie zdetonowały budżetu państwa, a wręcz przeciwnie – zapowiadany budżet na 2019 ma zakładany rekordowo niski deficyt - może jednak warto zawierzyć optymizmowi przeciętnego konsumenta i spojrzeć przez różowe okulary na otaczającą nas rzeczywistość? Mimo jej deficytów tu i tam…

Z tej perspektywy ogromnie ciekawy będzie koniec września, październik i nadchodzące miesiące. Co nam przyniosą, gdy upał zelżeje, kampania wyborcza do samorządów nabierze rumieńców, a konflikt polskiego rządu z instytucjami Unii Europejskiej przyniesie te lub inne rozstrzygnięcia oraz konsekwencje? Oby najbliższy czas nie przyniósł powodów, by ledwie nałożone różowe okulary gwałtownie zrzucić!



Michał Rogowski
Client Service & Business Development Director

michal.rogowski@kantar.com