TNS Consumer Index =  .5

-1.5

Ciągle na plusie

maj
2017
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-1.2
EURO 2016: Polska wychodzi z grupy; BREXIT
-5.1
Światowe Dni Młodzieży w Krakowie
-4
0.7
-1.9
0.1
-5.7
-2.7
-2
-3.4
2
0.5
3.6

Wiek

Informacje
  • do 24 3.9 Na górę
  • od 25 do 39 7.8 Na górę
  • od 40 do 54 0.2 Na dół
  • od 55 -2.4 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś 2.3 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    3.1 Na górę
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -8.0 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne 1.9 Na górę
  • Zasadnicze -1.3 Na dół
  • Średnie 0.0 Na dół
  • Wyższe 3.6 Na górę

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -5.8 Na dół
  • 2 0.4 Na dół
  • 3+ 3.4 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • 1.4
  • Menedżerowie
    • -2.2

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -3.0 Informacje

    Stan gospodarki

     -3

  • G*  -2.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    +3

  • GD  8.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -3

  • GD*  4.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -5

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 107.9 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    0

  • MPiPS 7.7 Informacje

    Stopa bezrobocia

    -0.4

  • NBP 167,353.6 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    +167187.7

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    55

    +3
    Informacje

  • Popyt

    86

    +12
    Informacje


  • Zatrudnienie

    80

    +25
    Informacje

  • Inwestycje

    63

    +28
    Informacje

Komentarz - czerwiec 2017

Czy to już trwały trend?

Cieszę się, że mam możliwość skomentowania czerwcowych wyników TNS Consumer Index. Raz, że czerwiec to mój ulubiony miesiąc a dwa, że Index jest najwyższy od września 2008 roku, czyli od ponad 9 lat(!) osiągając wartość +3,6 pkt. proc. Warto przypomnieć, że właśnie we wrześniu 2008 roku nastąpiło bankructwo Lehman Brothers i rozpoczął się światowy kryzys ekonomiczny.

 

Skąd takie pozytywne oceny? Malejące bezrobocie przekłada się na presję ze strony pracowników na podnoszenie płac. Niestraszny jest powrót inflacji (na razie na zdrowym poziomie około 2%). Z rynku paliw także napływają dobre informacje o ciągle spadających cenach ropy naftowej, co w połączeniu z dosyć dobrą kondycją naszej waluty, przynosi obniżki cen paliw. Także nastroje w mediach (na podstawie monitoringu Newspoint) wskazują na stabilizację. 

Przekornie, informacje o zamachach na Zachodzie, umacniają nas w przekonaniu, że mieszkamy w bezpiecznym kraju, z daleka od ataków terrorystycznych. Również zbytnio nie przejmujemy się wydarzeniami ze sceny politycznej, traktując starcia władzy i opozycji jako immanentny element naszego krajobrazu. 

 

Czy jednak możemy mówić o trwałym trendzie? Tym razem będę ostrożny bo i światowa gospodarka ciągle jest niestabilna – do Brexitu już się przyzwyczailiśmy ale ciągle straszy widmo upadku Grecji oraz potencjalne kłopoty włoskiej gospodarki. Także u nas może być nieciekawie – pamiętajmy, że rząd szykuje kilka ustaw, z których możemy być niezadowoleni – jedna z nich już w wakacje może ujrzeć światło dzienne – mowa oczywiście o ustawie o abonamencie RTV.

Wracając jeszcze do czerwcowego wyniku TNS Consumer Index, chciałbym zwrócić uwagę na duże dysproporcje w postrzeganiu sytuacji ekonomicznej – bardzo zadowoleni są mieszkańcy wsi (+7,0%), natomiast ocena mieszkańców największych miast ciągle pozostaje negatywna (-3,0%). Widać także efekt 500+, który przejawia się pozytywną oceną wśród gospodarstw 3 i więcej osobowych (+13,7%). Natomiast ocena gospodarstw 1-osobowych (-9,2%) jest najniższa od grudnia 2016 roku. Dużej polaryzacji uległy oceny bezrobotnych (-11,4%, a w poprzednim miesiącu wynik był dodatni) i menedżerów (+10,7%, w poprzednim miesiącu wynik był ujemny).

 

Z licznych badań wiemy, że Polacy nie lubią myśleć o przyszłości i nie planują daleko na przód. Może warto dzisiaj pójść za Horacym i powiedzieć Carpe Diem. Cieszmy się zbliżającymi się wakacjami, dobrą pogodą i owocami sezonowymi. 

 

Udanych wyjazdów wakacyjnych!

 

Piotr Chojnowski

Account Director