TNS Consumer Index =  -3.4

-1.4

marzec
2017
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
0.7
-1.9
0.1
-5.7
-2.7
-2
-3.4
2
0.5
3.6
3
7
5.8

Wiek

Informacje
  • do 24 3.8 Na górę
  • od 25 do 39 3.9 Na górę
  • od 40 do 54 -5.3 Na dół
  • od 55 -5.7 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś 0.6 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    -7.5 Na dół
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -2.7 Na górę

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne -4.4 Na dół
  • Zasadnicze -5.8 Na dół
  • Średnie -0.5 Na górę
  • Wyższe -4.2 Na dół

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -7.3 Na dół
  • 2 -10.1 Na dół
  • 3+ 3.8 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • 3.3
  • Menedżerowie
    • -10.7

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -8.0 Informacje

    Stan gospodarki

     -5

  • G*  -8.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    0

  • GD  9.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -2

  • GD*  2.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -2

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 105.2 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    -4.4

  • MPiPS 8.5 Informacje

    Stopa bezrobocia

    -0.1

  • NBP 165.0 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    -164580.5

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    59

    0
    Informacje

  • Popyt

    72

    0
    Informacje


  • Zatrudnienie

    55

    0
    Informacje

  • Inwestycje

    41

    0
    Informacje

Komentarz - grudzień 2017

W oczekiwaniu na Nowy Rok

2017 rok zakończyliśmy w dobrych nastrojach – zbliżonych do listopada (+4,1 w XII vs +4,6 XI) i zdecydowanie lepszych niż rok temu, gdy wskaźnik TNS Consumer Index przyjmował ujemne wartości (-5,7). Na koniec 2016 roku wartości indeksu poniżej zera dotyczyły wszystkich analizowanych grup socjodemograficznych, natomiast w grudniu 2017 już tylko osób z wyższym wykształceniem, jednoosobowych gospodarstw domowych oraz bezrobotnych. Najbardziej zadowoleni są natomiast mieszkańcy wsi (+12,8), osoby ze średnim wykształceniem (+8,5) oraz rodziny z dziećmi (+7,7).


Pozytywne nastroje w społeczeństwie nieznacznie osłabiły się w porównaniu do przełomu III i IV kwartału 2017, co jest oznaką oczekiwania na efekty planowanych zmian, które nastąpią na początku 2018 roku. Biorąc jednak pod uwagę szczegółowe oceny Polaków dotyczące aktualnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju i gospodarstwa domowego należy przypuszczać, że w przypadku braku negatywnych niespodzianek w życiu Polaków możemy spodziewać się coraz wyższych wartości wskaźnika TNS Consumer Index przynajmniej w pierwszej połowie 2018 roku.

 

Wszystkim Czytelnikom naszego serwisu życzę samych sukcesów oraz wyłącznie szczęśliwych momentów w 2018 roku!

 

 

Grzegorz Ostrowski

Client Service Director