TNS Consumer Index =  -2.

+0.7

luty
2017
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-5.1
-1.2
EURO 2016: Polska wychodzi z grupy; BREXIT
-5.1
Światowe Dni Młodzieży w Krakowie
-4
0.7
-1.9
0.1
-5.7
-2.7
-2
-3.4
2
0.5

Wiek

Informacje
  • do 24 9.3 Na górę
  • od 25 do 39 -2.3 Na dół
  • od 40 do 54 -7.1 Na dół
  • od 55 -4.0 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś -0.7 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    1.7 Na górę
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -12.0 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne 3.4 Na górę
  • Zasadnicze 0.2 Na górę
  • Średnie -4.2 Na dół
  • Wyższe -6.6 Na dół

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -5.2 Na dół
  • 2 -8.6 Na dół
  • 3+ 4.4 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • 3.4
  • Menedżerowie
    • -11.8

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -3.0 Informacje

    Stan gospodarki

     +5

  • G*  -8.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    -3

  • GD  11.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -5

  • GD*  4.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -2

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 109.6 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    +2.2

  • MPiPS 8.6 Informacje

    Stopa bezrobocia

    +2.6

  • NBP 164,745.5 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    +164581.4

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    59

    +5
    Informacje

  • Popyt

    72

    +18
    Informacje


  • Zatrudnienie

    55

    -12
    Informacje

  • Inwestycje

    41

    +23
    Informacje

Komentarz - maj 2017

Ciągle na plusie

 

Maj przyniósł Polakom słoneczne dni, wysokie temperatury oraz dodatni poziom wskaźnika TNS Consumer Index, który w tym miesiącu osiągnął wartość 0,5 pp. Jest to spadek w stosunku do kwietnia o 1,5 pp., jednak należy pamiętać, że jest to wysoki wynik biorąc pod uwagę, że nie osiągał on dodatnich wartości miesiąc po miesiącu od 2008 roku, kiedy mieliśmy do czynienia z kryzysem finansowym.

Wydaje się, że prognoza Komisji Europejskiej zapowiadająca spadek bezrobocia, wzrost płac i wzrost PKB w bieżącym 2017 roku ma swoje odbicie w nastrojach konsumenckich. Mimo mieszanych nastrojów w społeczeństwie odnośnie bieżącej sytuacji politycznej, Polacy zdają się lepiej oceniać bieżącą sytuację ekonomiczną kraju i sytuację finansową w swoich gospodarstwach domowych.

W stosunku do maja 2016 ocena ogólnej sytuacji ekonomicznej Polski wzrosła o 6 pp., choć na poziomie nieco niższym niż kwietniu 2017. Ocena obecnej sytuacji ekonomicznej w stosunku do 2016, podobnie jak miesiąc temu na poziomie 19%, jest to o 9 pp. wyższa niż w maju 2016 roku. Również przyszłość oceniana jest z większym optymizmem – 25% Polaków uważa, że za rok sytuacja ekonomiczna kraju będzie lepsza niż obecnie. Jest to o 5 pp. lepszy wynik w stosunku do maja 2016.

Analogicznie do sytuacji ekonomicznej kraju, obecna sytuacja finansowa gospodarstw domowych oceniana jest przez konsumentów lepiej niż przed rokiem (różnica 5 pp. in plus). Podobnie rzecz się ma z oceną przyszłej sytuacji finansowej – tu również mamy do czynienia z większym odsetkiem optymistów w stosunku do maja 2016. 

Najwyższy wynik wskaźnik TNS Consumer Index osiągnął wśród osób młodych 25 – 39, mieszkańców wsi, jak również w gospodarstwach domowych 3+ i w grupie osób bezrobotnych, co może być częściowo efektem programu 500+. Co ciekawe w grupie menedżerów, w stosunku do zeszłego miesiąca wskaźnik, choć ciągle na poziomie ujemnym (-2,2) także wzrósł – i to o ponad 5%.

Jeżeli pozytywny trend zostanie utrzymany w dłuższym okresie, może to oznaczać, że mimo burzliwych i emocjonalnych dyskusji wokół polityki rządu, klimat ekonomiczny ma szansę się ustabilizować, a związane z nim nastroje będą coraz wyższe – jednak tę hipotezę pozwolą zweryfikować dopiero kolejne miesiące.  

 

Robert Bajek

Account Director