TNS Consumer Index =  -5.7

-5.8

grudzień
2016
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-1.2
EURO 2016: Polska wychodzi z grupy; BREXIT
-5.1
Światowe Dni Młodzieży w Krakowie
-4
0.7
-1.9
Ogólnopolski strajk kobiet tzw. czarny protest
0.1
-5.7
-2.7
Wejście w życie tzw. lex Szyszko
-2
-3.4
2
0.5
3.6

Wiek

Informacje
  • do 24 -1.7 Na górę
  • od 25 do 39 -2.7 Na górę
  • od 40 do 54 -9.0 Na dół
  • od 55 -6.7 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś -5.7 Bez zmian
  • Miasto
    do 200 tys.
    -4.0 Na górę
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -9.3 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne -8.6 Na dół
  • Zasadnicze -4.1 Na górę
  • Średnie -6.0 Na dół
  • Wyższe -4.8 Na górę

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -9.9 Na dół
  • 2 -9.4 Na dół
  • 3+ -1.1 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • -12.1
  • Menedżerowie
    • -6.4

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -6.0 Informacje

    Stan gospodarki

     -5

  • G*  -14.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    -8

  • GD  4.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -8

  • GD*  1.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -5

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 104.6 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    -1.7

  • MPiPS 8.2 Informacje

    Stopa bezrobocia

    0

  • NBP 157.9 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    -4.7

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    48

    +5
    Informacje

  • Popyt

    65

    +8
    Informacje


  • Zatrudnienie

    63

    -7
    Informacje

  • Inwestycje

    -9

    -35
    Informacje

Komentarz - czerwiec 2018

Czerwiec miesiącem wzrostów

Po chwilowej majowej zadyszce nastroje Polaków zdecydowanie się polepszyły. Wartość TNS Consumer Index wzrosła o 3,7 pkt. w stosunku do maja i aktualnie wynosi aż 10,0 pkt. Jest to najwyższy wynik od początku roku.

Informacje Eurostatu o tym, że Polska ma najwyższy kwartalny wzrost PKB w UE, kolejne spadki wskaźnika bezrobocia czy pozytywne komunikaty o prognozach podstawowych wskaźników gospodarczych za drugi kwartał, zrobiły na konsumentach dobre wrażenie. Jak dodamy do tego informację, że utrzymujący się wysoki i silny wzrost gospodarczy będzie sprawiał, że cały czas popyt na pracowników będzie rósł i realne będą prognozy rosnących płac w sektorze przedsiębiorstw o 7%, a także uwzględnimy wprowadzenie przez Rząd „wyprawki 300 plus” dla każdego ucznia, to mamy już odpowiedź na pytanie skąd taki wysoki wynik indexu.

Nastroje społeczne znów powróciły na dobre tory i po znacznym spadku w maju, wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej wzrósł z 4,5 pkt w maju, do 8,8 pkt w czerwcu. Wzrósł także odsetek Polaków dobrze oceniających ogólną sytuację ekonomiczną Polski. Blisko ¼ Polaków ocenia ją pozytywnie. Zanotowaliśmy także wzrost o 3 p.p. tych, którzy twierdzą, że obecna sytuacja ekonomiczna w kraju jest lepsza niż rok temu – 26%. Wzrósł także udział konsumentów, którzy przewidują, że za rok ogólna sytuacja ekonomiczna w kraju będzie lepsza (z 27% w maju do 32% w czerwcu).

Miejmy nadzieję, że rozpoczynające się wakacje podtrzymają ten trend i kolejne miesiące będą również pozytywnie oceniane. Zaś prognozy na kolejne kwartały głównych wskaźników makroekonomicznych będą również tak optymistyczne jak do tej pory.


Tomasz Wierzbiński
Account Manager