TNS Consumer Index =  -5.7

-5.8

grudzień
2016
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-1.2
EURO 2016: Polska wychodzi z grupy; BREXIT
-5.1
Światowe Dni Młodzieży w Krakowie
-4
0.7
-1.9
0.1
-5.7
-2.7
-2
-3.4
2
0.5
3.6

Wiek

Informacje
  • do 24 -1.7 Na górę
  • od 25 do 39 -2.7 Na górę
  • od 40 do 54 -9.0 Na dół
  • od 55 -6.7 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś -5.7 Bez zmian
  • Miasto
    do 200 tys.
    -4.0 Na górę
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -9.3 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne -8.6 Na dół
  • Zasadnicze -4.1 Na górę
  • Średnie -6.0 Na dół
  • Wyższe -4.8 Na górę

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -9.9 Na dół
  • 2 -9.4 Na dół
  • 3+ -1.1 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • -12.1
  • Menedżerowie
    • -6.4

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -6.0 Informacje

    Stan gospodarki

     -5

  • G*  -14.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    -8

  • GD  4.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -8

  • GD*  1.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -5

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 104.6 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    -1.7

  • MPiPS 8.2 Informacje

    Stopa bezrobocia

    0

  • NBP 157.9 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    -4.7

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    48

    +5
    Informacje

  • Popyt

    65

    +8
    Informacje


  • Zatrudnienie

    63

    -7
    Informacje

  • Inwestycje

    -9

    -35
    Informacje

Komentarz - grudzień 2017

W oczekiwaniu na Nowy Rok

2017 rok zakończyliśmy w dobrych nastrojach – zbliżonych do listopada (+4,1 w XII vs +4,6 XI) i zdecydowanie lepszych niż rok temu, gdy wskaźnik TNS Consumer Index przyjmował ujemne wartości (-5,7). Na koniec 2016 roku wartości indeksu poniżej zera dotyczyły wszystkich analizowanych grup socjodemograficznych, natomiast w grudniu 2017 już tylko osób z wyższym wykształceniem, jednoosobowych gospodarstw domowych oraz bezrobotnych. Najbardziej zadowoleni są natomiast mieszkańcy wsi (+12,8), osoby ze średnim wykształceniem (+8,5) oraz rodziny z dziećmi (+7,7).


Pozytywne nastroje w społeczeństwie nieznacznie osłabiły się w porównaniu do przełomu III i IV kwartału 2017, co jest oznaką oczekiwania na efekty planowanych zmian, które nastąpią na początku 2018 roku. Biorąc jednak pod uwagę szczegółowe oceny Polaków dotyczące aktualnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju i gospodarstwa domowego należy przypuszczać, że w przypadku braku negatywnych niespodzianek w życiu Polaków możemy spodziewać się coraz wyższych wartości wskaźnika TNS Consumer Index przynajmniej w pierwszej połowie 2018 roku.

 

Wszystkim Czytelnikom naszego serwisu życzę samych sukcesów oraz wyłącznie szczęśliwych momentów w 2018 roku!

 

 

Grzegorz Ostrowski

Client Service Director