TNS Consumer Index =  .1

+2

listopad
2016
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-5.1
-1.2
EURO 2016: Polska wychodzi z grupy; BREXIT
-5.1
Światowe Dni Młodzieży w Krakowie
-4
0.7
-1.9
Ogólnopolski strajk kobiet tzw. czarny protest
0.1
-5.7
-2.7
Wejście w życie tzw. lex Szyszko
-2
-3.4
2
0.5

Wiek

Informacje
  • do 24 -0.7 Na dół
  • od 25 do 39 7.1 Na górę
  • od 40 do 54 -1.8 Na dół
  • od 55 -1.0 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś 5.9 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    0.6 Na górę
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -12.1 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne -1.7 Na dół
  • Zasadnicze 2.5 Na górę
  • Średnie -0.8 Na dół
  • Wyższe -0.2 Na dół

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -1.5 Na dół
  • 2 -3.1 Na dół
  • 3+ 3.2 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • 3.1
  • Menedżerowie
    • 10.8

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -1.0 Informacje

    Stan gospodarki

     +3

  • G*  -6.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    +2

  • GD  12.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    +5

  • GD*  6.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    +2

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 106.3 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    0

  • MPiPS 8.2 Informacje

    Stopa bezrobocia

    -0.1

  • NBP 162.6 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    0

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    43

    +4
    Informacje

  • Popyt

    57

    -11
    Informacje


  • Zatrudnienie

    70

    +10
    Informacje

  • Inwestycje

    26

    +7
    Informacje

Komentarz - wrzesień 2018

Wrzesień widziany przez różowe okulary

Polacy wrócili z wakacji. Pogoda dopisała (w momencie realizacji pomiaru wrześniowego nadal dopisuje) i mimo sinic, gdzieniegdzie uniemożliwiających kąpiel morską, udało się rodakom wypocząć. A jeszcze wyprawkowe 300+ pozwoliło rodzicom dzieci w wieku szkolnym nieco podreperować domowy budżet. Nic zatem dziwnego, że wskaźnik nastrojów konsumenckich powrócił do wysokich wartości, osiągając poziom 7,8, czyli poza kwietniem i czerwcem bieżącego roku – najwyższy od dłuższego już czasu!

Póki co wygląda na to, że przeciętny konsument nie łamie sobie głowy Sądem Najwyższym i wiekiem sędziów. Przeciętny konsument prędzej ubierze t-shirt z kotwicą Polski Walczącej i skrzydłami husarii niż słowem „konstytucja”, a wydarzenia z ostatnich dni mogą go tylko dodatkowo przekonać, że jego optymizm nie jest bezzasadny. Choćby to, że dosłownie kilka dni temu Polska została rynkiem rozwiniętym, a nie rozwijającym się, co umiejscawia nas w gronie 25 najbardziej rozwiniętych gospodarek świata. Jeśli nałożymy na to dodatkowo fakt, że – póki co – 500+, 300+ i inne rządowe transfery socjalne nie zdetonowały budżetu państwa, a wręcz przeciwnie – zapowiadany budżet na 2019 ma zakładany rekordowo niski deficyt - może jednak warto zawierzyć optymizmowi przeciętnego konsumenta i spojrzeć przez różowe okulary na otaczającą nas rzeczywistość? Mimo jej deficytów tu i tam…

Z tej perspektywy ogromnie ciekawy będzie koniec września, październik i nadchodzące miesiące. Co nam przyniosą, gdy upał zelżeje, kampania wyborcza do samorządów nabierze rumieńców, a konflikt polskiego rządu z instytucjami Unii Europejskiej przyniesie te lub inne rozstrzygnięcia oraz konsekwencje? Oby najbliższy czas nie przyniósł powodów, by ledwie nałożone różowe okulary gwałtownie zrzucić!



Michał Rogowski
Client Service & Business Development Director

michal.rogowski@kantar.com