TNS Consumer Index =  .1

+2

listopad
2016
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-2
-2.2
-4.6
-2.7
-3
Startuje program 500+
-5.1
-1.2
EURO 2016: Polska wychodzi z grupy; BREXIT
-5.1
Światowe Dni Młodzieży w Krakowie
-4
0.7
-1.9
0.1
-5.7

Wiek

Informacje
  • do 24 -0.7 Na dół
  • od 25 do 39 7.1 Na górę
  • od 40 do 54 -1.8 Na dół
  • od 55 -1.0 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś 5.9 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    0.6 Na górę
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -12.1 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne -1.7 Na dół
  • Zasadnicze 2.5 Na górę
  • Średnie -0.8 Na dół
  • Wyższe -0.2 Na dół

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -1.5 Na dół
  • 2 -3.1 Na dół
  • 3+ 3.2 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • 3.1
  • Menedżerowie
    • 10.8

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -1.0 Informacje

    Stan gospodarki

     +3

  • G*  -6.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    +2

  • GD  12.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    +5

  • GD*  6.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    +2

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 106.3 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    0

  • MPiPS 8.2 Informacje

    Stopa bezrobocia

    -0.1

  • NBP 162.6 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    0

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    43

    +4
    Informacje

  • Popyt

    57

    -11
    Informacje


  • Zatrudnienie

    70

    +10
    Informacje

  • Inwestycje

    26

    +7
    Informacje

Komentarz - grudzień 2016

Świąteczny optymizm to za mało

TNS Consumer Index osiągnął w grudniu najniższy wynik od momentu zaprzysiężenia prezydenta Andrzeja Dudy, czyli od sierpnia 2015 roku. W ciągu ostatnich kilku lat okres Świąt zazwyczaj wzmacniał pozytywne nastroje w społeczeństwie i w efekcie indeks w grudniu miał najwyższą wartość w roku. Niestety ostatnie informacje na temat polskiej gospodarki spowodowały, że ponownie wśród Polaków przeważyły negatywne opinie i 2016 rok kończymy indeksem na poziomie -5,7.

 

W stosunku do ubiegłego miesiąca pogorszyła się ocena sytuacji ekonomicznej kraju i własnego gospodarstwa domowego, ocena dynamiki tych zmian, a także prognozy dotyczące sytuacji kraju i gospodarstwa za rok. Poza informacjami na temat niższego tempa wzrostu gospodarczego w Polsce i gwałtownego spadku inwestycji, może to być efekt planowanych w 2017 roku podwyżek, m.in. ubezpieczeń komunikacyjnych, energii czy wody, co odbije się bezpośrednio na budżecie gospodarstw domowych.

 

Ciekawie zmieniają się nastroje Polaków w zależności od wieku oraz miejsca zamieszkania. W największym stopniu indeks spadł wśród osób w wieku 25-54 lata oraz mieszkańców wsi. Negatywne informacje zarówno na temat polskiej gospodarki, jak i przyszłych wydatków gospodarstw domowych na dobra podstawowe spowodowały, że największy spadek nastrojów konsumenckich miał miejsce w tak różnych grupach jak menedżerowie i bezrobotni.

 

Pamiętajmy jednak, że w 2016 roku po raz pierwszy od rozpoczęcia światowego kryzysu finansowego, czyli od 2008 roku, TNS Consumer Index przyjmował wartości dodatnie, a oprócz negatywnych informacji pojawiają się również pozytywne. Dlatego też przyszły rok będzie na pewno rokiem wyzwań i zaskakujących zmian w nastrojach różnych grup Polaków.

 

Wszystkim Czytelnikom naszego serwisu życzę odpoczynku, radości, spokoju i wszystkiego najlepszego w te Święta!

 

 

Grzegorz Ostrowski
Client Service Director

grzegorz.ostrowski@tnsglobal.com