TNS Consumer Index =  -1.9

-2.6

październik
2016
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-2.2
-4.6
-2.7
-3
Startuje program 500+
-5.1
-1.2
EURO 2016: Polska wychodzi z grupy; BREXIT
-5.1
Światowe Dni Młodzieży w Krakowie
-4
0.7
-1.9
0.1
-5.7
-3

Wiek

Informacje
  • do 24 5.1 Na górę
  • od 25 do 39 0.9 Na górę
  • od 40 do 54 -0.5 Na górę
  • od 55 -3.8 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś 1.1 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    0.7 Na górę
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -13.4 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne -3.7 Na dół
  • Zasadnicze -1.6 Na górę
  • Średnie -0.1 Na górę
  • Wyższe -5.4 Na dół

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -2.6 Na dół
  • 2 -4.1 Na dół
  • 3+ 0.1 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • -20.7
  • Menedżerowie
    • -2.5

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -4.0 Informacje

    Stan gospodarki

     0

  • G*  -8.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    -3

  • GD  7.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -3

  • GD*  4.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -2

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 106.3 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    0

  • MPiPS 8.3 Informacje

    Stopa bezrobocia

    -0.2

  • NBP 162.6 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    +1.2

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    39

    -1
    Informacje

  • Popyt

    68

    +3
    Informacje


  • Zatrudnienie

    60

    -11
    Informacje

  • Inwestycje

    19

    +5
    Informacje

Komentarz - styczeń 2017

Krok do przodu, krok do tyłu

Skończył się czas świętowania, szybko minęły dni szczodre (jak niegdyś nazywano okres od Nowego Roku do Trzech króli), wracamy do rzeczywistości i codziennej pracy. W grudniu 2016 roku TNS Consumer Index osiągnął poziom – 5,7,  najniższy wynik od sierpnia 2015 roku. W styczniu nastroje nieco się poprawiły i 2017 zaczynamy z indeksem na poziomie -2,7.

 

W stosunku do ubiegłego miesiąca nieznacznie pogorszyła się ocena sytuacji ekonomicznej kraju, utrzymuje krytyczna ocena dynamiki zmian, ale poprawiły się prognozy dotyczące sytuacji kraju za rok. Wzrosła także ocena ekonomicznej sytuacji własnych gospodarstw domowych, respondenci z optymizmem patrzą w tym zakresie na rok 2017. Poprawiły się też nastroje w mediach, w których dobre wiadomości są liczniejsze od złych w zakresie koniunktury, zatrudnienia oraz inwestycji. Pogorszenie klimatu medialnego wystąpiło natomiast w dziedzinie, którą umownie nazywamy popytem, a obejmującą m.in. problematykę siły nabywczej i płac, w tym także ceny produktów codziennego użytku,  energii, wody, usług komunalnych czy ubezpieczeń komunikacyjnych.

 

Ciekawie kształtują się nastroje polskich konsumentów  w zależności od różnych cech społecznych i demograficznych. Niskie wartości  indeksu w styczniu 2017 obserwujemy wśród osób w wieku  40-54 lata, z wykształceniem zawodowym, bezrobotnych, a także mieszkańców miast małych i średnich. Z kolei wartości wskazujące na względnie dobry klimat konsumencki  osiągnął nasz indeks wśród najmłodszych badanych (do 24 roku życia), mieszkających na wsi i menedżerów.


 

Piotr Kwiatkowski
Dyrektor Kantar Public w Polsce