TNS Consumer Index =  -1.9

-2.6

październik
2016
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-3
Startuje program 500+
-5.1
-1.2
EURO 2016: Polska wychodzi z grupy; BREXIT
-5.1
Światowe Dni Młodzieży w Krakowie
-4
0.7
-1.9
Ogólnopolski strajk kobiet tzw. czarny protest
0.1
-5.7
-2.7
Wejście w życie tzw. lex Szyszko
-2
-3.4
2

Wiek

Informacje
  • do 24 5.1 Na górę
  • od 25 do 39 0.9 Na górę
  • od 40 do 54 -0.5 Na górę
  • od 55 -3.8 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś 1.1 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    0.7 Na górę
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -13.4 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne -3.7 Na dół
  • Zasadnicze -1.6 Na górę
  • Średnie -0.1 Na górę
  • Wyższe -5.4 Na dół

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -2.6 Na dół
  • 2 -4.1 Na dół
  • 3+ 0.1 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • -20.7
  • Menedżerowie
    • -2.5

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -4.0 Informacje

    Stan gospodarki

     0

  • G*  -8.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    -3

  • GD  7.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -3

  • GD*  4.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -2

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 106.3 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    0

  • MPiPS 8.3 Informacje

    Stopa bezrobocia

    -0.2

  • NBP 162.6 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    +1.2

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    39

    -1
    Informacje

  • Popyt

    68

    +3
    Informacje


  • Zatrudnienie

    60

    -11
    Informacje

  • Inwestycje

    19

    +5
    Informacje

Komentarz - marzec 2018

Niepewny marzec

Marzec 2018 to miesiąc wyjątkowy pod wieloma względami, ale kilka czynników mogło w szczególny sposób kształtować opinie respondentów na temat sytuacji ich portfeli i prognoz na przyszłość oraz oceny aktualnej sytuacji i przyszłości kraju. Przez ostatnie kilka tygodni padł niechlubny historyczny rekord zachorowań i podejrzeń zachorowań na grypę, Stefan Horngacher wraz z ekipą skoczków świętowali kolejne sukcesy, a naród dwa razy zderzył się z nową niedzielną rzeczywistością.

Marzec to także drugi miesiąc spadku głównego wskaźnika TNS Consumer Index, który aktualnie wynosi 4,7 pkt. Jest to jedynie 0,9 pkt. mniej niż przed miesiącem i 1,7 pkt. mniej niż przed dwoma miesiącami, ale biorąc pod uwagę fakt, że pierwszy raz od dekady dodatnią wartość osiągnęliśmy pierwszy raz 11 miesięcy temu wskazana jest czujność nawet na tak niewielkie różnice. Największe spadki Indeksu obserwujemy wśród osób do 40 roku życia – czyli grupy, która najczęściej korzystała z możliwości robienia zakupów w niedzielę. Poza mieszkańcami kilkunastu największych miast oraz wsią spadki widoczne są także wśród mieszkańców miast do 200 tysięcy mieszkańców – w tej grupie wskaźnik osiągnął już wartość ujemną.

O ile w kolejnym miesiącu pożegnamy się z gorączką skoków i lotów i być może przywykniemy do niedzieli bez handlu to trudno przewidywać jakie wartości przyjmie nasz wskaźnik, ponieważ unosi się nad nim widmo niekorzystanych publikacji medialnych dotyczących sytuacji gospodarczej. Marzec to także szczególny miesiąc z powodu dużego jednorazowego spadku koniunktury (-13 pkt.) i warto przy tym pamiętać, że ostatni raz z dużym tąpnięciem tego wskaźnika mieliśmy do czynienia niemalże 2 lata temu, kiedy to zaczął funkcjonować program 500+. Pozostając przy analizie nastroju panującego w mediach to w kontrze do oceny koniunktury stoi miara kwantyfikująca poziom ożywienia / kryzysu gospodarczego, która pierwszy raz od pół roku notuje duży wzrost (Inwestycje +11 pkt.).

Obserwując aktualną trudną do zdefiniowania sytuację można przypuszczać, że na kwietniowe wyniki głównie mogą mieć wpływ czynniki sezonowe, czyli pogoda oraz to, z jakim nastawieniem rozpoczniemy miesiąc po „przyspieszonej” Wielkiej Nocy.



Paweł Machała

Strategic Account Manager