TNS Consumer Index =  -5.1

-3.9

W cieniu Brexitu

lipiec
2016
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-3.8
Zaprzysiężenie prezydenta Andrzeja Dudy
-5.1
-4.1
Wybory parlamentarne
-3.1
Zaprzysiężenie rządu Beaty Szydło
-2
-2.2
-4.6
-2.7
-3
Startuje program 500+
-5.1
-1.2
EURO 2016: Polska wychodzi z grupy; BREXIT
-5.1
Światowe Dni Młodzieży w Krakowie
-4

Wiek

Informacje
  • do 24 2.1 Na górę
  • od 25 do 39 -0.3 Na górę
  • od 40 do 54 -8.0 Na dół
  • od 55 -8.7 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś -3.3 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    -5.8 Na dół
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -6.2 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne 0.5 Na górę
  • Zasadnicze -9.1 Na dół
  • Średnie -4.1 Na górę
  • Wyższe -4.9 Na górę

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -10.6 Na dół
  • 2 -6.3 Na dół
  • 3+ -1.2 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • -2.4
  • Menedżerowie
    • -10.2

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -7.0 Informacje

    Stan gospodarki

     0

  • G*  -13.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    -4

  • GD  5.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -6

  • GD*  3.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -6

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 104.3 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    -1.2

  • MPiPS 8.8 Informacje

    Stopa bezrobocia

    -0.4

  • NBP 157.9 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    +1.5

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    26

    -5
    Informacje

  • Popyt

    64

    +13
    Informacje


  • Zatrudnienie

    62

    -3
    Informacje

  • Inwestycje

    15

    -19
    Informacje

Komentarz - sierpień 2016

Siedem lat chudych, siedem lat tłustych?

Po spadku w lipcu teraz obserwujemy nieznaczny wzrost syntetycznego wskaźnika nastrojów konsumenckich TNS Consumer Index do poziomu minus 4,0 pkt. Generalnie w tym roku utrzymuje się on średnio na wyższym poziomie niż w 2015, ale nie może wybić się z obszaru poniżej zera. Po raz ostatni wskaźnik ten osiągnął dodatnią wartość (+0,2) w październiku 2008 r. Tak się składa, że dokładnie siedem lat później miały miejsce ostatnie wybory parlamentarne. I jak tu nie odwołać się do biblijnych siedmiu lat chudych, po których powinny nastąpić lata obfitości. Zobaczmy czy Polacy podzielają te oczekiwania. 

 

Od września 1994 (!) aż do maja 2016 włącznie (prawie 22 lata) nastroje w grupie menedżerów były znacznie lepsze niż wśród bezrobotnych. Natomiast w czerwcu 2016 sytuacja odwróciła się – ogólny wskaźnik dla menedżerów (m) spadł poniżej wskaźnika dla bezrobotnych (b) i ta tendencja pogłębia się do tej pory:

styczeń 2016: -11,0 (b) vs +4,8 (m)

maj 2016: -12,1 (b) vs -5,0 (m)

czerwiec 2016: -1,4 (b) vs -8,7 (m)

sierpień 2016: -6,1 (b) vs -21,8 (m)!

 

Natomiast reguła, że ogólnie lepsze nastroje panują wśród osób młodych, na wsi lub w gospodarstwach liczących 3 osoby lub więcej potwierdza się w kolejnych miesiącach praktycznie przez cały 2016 rok. Trzy czwarte Polaków przewiduje, że za rok sytuacja ich gospodarstwa domowego nie ulegnie zmianie, pozostali zaś odpowiednio: poprawi się - 14%, pogorszy się – 11% (stąd wartość wskaźnika GD* wynosi 3 pkt., tyle samo co w poprzednim miesiącu). Natomiast prognozy dotyczące ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju za rok są mniej optymistyczne: będzie lepsza – 21%, będzie gorsza – 31% (z czego wynika G* = -10 pkt.). 

 

Nastroje w mediach (o czym wiemy z monitoringu Newspoint) też nie są jednoznaczne. Co prawda kolejny miesiąc z rzędu mamy więcej pozytywnych doniesień o popycie wewnętrznym, ale mniej o koniunkturze gospodarczej i zatrudnieniu. Oby nie było tak, że po siedmiu latach chudych, nadejdzie siedem lat … jeszcze chudszych. Bo przecież faraonowi najpierw przyśniły się krowy tłuste, które następnie zostały pożarte przez krowy chude.




Andrzej Olękiewicz

Digital R&D Director

andrzej.olekiewicz@tnsglobal.com