TNS Consumer Index =  -5.1

-3.9

lipiec
2016
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-5.1
-4.1
Wybory parlamentarne
-3.1
Zaprzysiężenie rządu Beaty Szydło
-2
-2.2
-4.6
-2.7
-3
Startuje program 500+
-5.1
-1.2
EURO 2016: Polska wychodzi z grupy; BREXIT
-5.1
Światowe Dni Młodzieży w Krakowie
-4
0.7

Wiek

Informacje
  • do 24 2.1 Na górę
  • od 25 do 39 -0.3 Na górę
  • od 40 do 54 -8.0 Na dół
  • od 55 -8.7 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś -3.3 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    -5.8 Na dół
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -6.2 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne 0.5 Na górę
  • Zasadnicze -9.1 Na dół
  • Średnie -4.1 Na górę
  • Wyższe -4.9 Na górę

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -10.6 Na dół
  • 2 -6.3 Na dół
  • 3+ -1.2 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • -2.4
  • Menedżerowie
    • -10.2

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -7.0 Informacje

    Stan gospodarki

     0

  • G*  -13.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    -4

  • GD  5.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -6

  • GD*  3.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -6

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 104.3 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    -1.2

  • MPiPS 8.8 Informacje

    Stopa bezrobocia

    -0.4

  • NBP 157.9 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    +1.5

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    26

    -5
    Informacje

  • Popyt

    64

    +13
    Informacje


  • Zatrudnienie

    62

    -3
    Informacje

  • Inwestycje

    15

    -19
    Informacje

Komentarz - wrzesień 2016

Nastroje na plusie!

Wskaźnik nastrojów konsumenckich TNS Consumer Index po raz pierwszy od 2008r. przyjął we wrześniu b.r. wartość dodatnią na poziomie +0,7%. Już trzy miesiące temu kiedy osiągnął wartość -1,2% wydawało się, że wartość dodatnia jest w zasięgu ręki jednak miesiące wakacyjne paradoksalnie przyniosły pogorszenie wartości wskaźnika o kilka punktów procentowych. Co się zatem stało, że równo z dzwonkiem szkolnym nastroje wzrosły i to do rekordowej od lat wielkości?

 

Do grupy osób najbardziej zadowolonych należą osoby w wieku 25-39 lat, należący do gospodarstw domowych liczących min. 3 osoby i mieszkańcy wsi. O ile wyższy wynik w przypadku mieszkańców wsi i większych gospodarstw jest regułą, to zaskakuje wynik osób w średnim przedziale wiekowym, które zasadniczo uzyskiwały słabszy wynik niż młodzi (do 24 r.ż.). Zdecydowanie wzrosła też ilość respondentów, którzy deklarują, że obecna sytuacja finansowa gospodarstwa domowego jest lepsza niż przed rokiem. Wzrasta także optymizm dotyczący sytuacji finansowej w przyszłości oraz ogólna ocena sytuacji ekonomicznej Polski. Ogólnie uprawnia nas to do prognoz dalszego wzrostu pozytywnych nastrojów konsumenckich.

 

Niewątpliwie poprawie nastrojów konsumenckich sprzyja zmiana prezydenta i partii rządzącej, co wśród wielu obywateli w naturalny sposób rozbudza nadzieje na spełnienie obietnic wyborczych i szansę na „lepsze jutro”. PiS wprowadzając narrację „dobrej zmiany” i retorykę wsparcia rodzin najwyraźniej rozbudza nadzieje części Polaków. Kluczową rolę odgrywa jednak wdrożenie programu 500+, w wyniku którego do gospodarstw domowych trafia comiesięcznie stała kwota w wysokości minimum 500zł co daje realne poczucie poprawy sytuacji ekonomicznej. Po wakacjach wreszcie zostało trochę grosza w portfelu - wskaźnik we wrześniu przyjął wartość dodatnią. A kiedy jeszcze nasi strzelają gole... serce rośnie.   



Adam Szymczak

Client Service Director

adam.szymczak@tnsglobal.com