TNS Consumer Index =  -5.1

-3.9

lipiec
2016
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-3.1
Zaprzysiężenie rządu Beaty Szydło
-2
-2.2
-4.6
-2.7
-3
Startuje program 500+
-5.1
-1.2
EURO 2016: Polska wychodzi z grupy; BREXIT
-5.1
Światowe Dni Młodzieży w Krakowie
-4
0.7
-1.9
0.1

Wiek

Informacje
  • do 24 2.1 Na górę
  • od 25 do 39 -0.3 Na górę
  • od 40 do 54 -8.0 Na dół
  • od 55 -8.7 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś -3.3 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    -5.8 Na dół
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -6.2 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne 0.5 Na górę
  • Zasadnicze -9.1 Na dół
  • Średnie -4.1 Na górę
  • Wyższe -4.9 Na górę

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -10.6 Na dół
  • 2 -6.3 Na dół
  • 3+ -1.2 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • -2.4
  • Menedżerowie
    • -10.2

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -7.0 Informacje

    Stan gospodarki

     0

  • G*  -13.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    -4

  • GD  5.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -6

  • GD*  3.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -6

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 104.3 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    -1.2

  • MPiPS 8.8 Informacje

    Stopa bezrobocia

    -0.4

  • NBP 157.9 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    +1.5

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    26

    -5
    Informacje

  • Popyt

    64

    +13
    Informacje


  • Zatrudnienie

    62

    -3
    Informacje

  • Inwestycje

    15

    -19
    Informacje

Komentarz - listopad 2016

Znów na plusie!

Kilka lat czekaliśmy na dodatnie wartości wskaźnika TNS Consumer Index. Listopad był drugim miesiącem, po wrześniu, kiedy wskaźnik przebił się przez magiczne zero i uzyskał wartość 0,1. Czyżby trend dobrych nastrojów konsumenckich miał się utrzymać? W ostatnim czasie jesteśmy społeczeństwem pełnym podziałów i różnic, co ma również swoje odzwierciedlenie w nastrojach konsumenckich. 

 

Najbardziej zadowoleni w ostatnich tygodniach wydają się mieszkańcy wsi i mniejszych miejscowości. Różnica pomiędzy wartościami wskaźnika CI mieszkańców wsi (+5,9) a mieszkańców miast powyżej 200 tysięcy mieszkańców (-12,1) jest bardzo duża i wynikać może z odmiennego postrzegania przez pryzmat własnej sytuacji ewentualnych konsekwencji reform rządowych przez przedstawicieli różnych grup społecznych. Podobnie jak we wcześniejszych pomiarach, najbardziej optymistycznie nastawiona grupa wiekowa (CI +7,1) to osoby w wieku 25-39 lat. Wskaźnik CI w pozostałych grupach wiekowych przyjmuje wartości ujemne.

 

Zazwyczaj okres Świąt wzmaga pozytywne nastroje w społeczeństwie, więc możliwe jest, że do końca roku pozostaniemy w dodatnich rewirach wskaźnika TNS Consumer Index. Niemniej jednak gospodarka zaczyna wyhamowywać, GUS podaje dane o PKB znacznie niższe od oczekiwań analityków, sytuacja po wyborach w USA wprowadza atmosferę niepewności. Na pytanie czy efekt uniesienia świątecznego nie zostanie zniwelowany przez niejasną globalną i gospodarczą sytuację będziemy mogli odpowiedzieć już za miesiąc. 

 

 

Michał Roszkowski
Account Director

michal.roszkowski@tnsglobal.com