TNS Consumer Index =  -5.1

-3.9

W cieniu Brexitu

lipiec
2016
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-6.6
-3.8
Zaprzysiężenie prezydenta Andrzeja Dudy
-5.1
-4.1
Wybory parlamentarne
-3.1
Zaprzysiężenie rządu Beaty Szydło
-2
-2.2
-4.6
-2.7
-3
Startuje program 500+
-5.1
-1.2
EURO 2016: Polska wychodzi z grupy; BREXIT
-5.1
Światowe Dni Młodzieży w Krakowie

Wiek

Informacje
  • do 24 2.1 Na górę
  • od 25 do 39 -0.3 Na górę
  • od 40 do 54 -8.0 Na dół
  • od 55 -8.7 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś -3.3 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    -5.8 Na dół
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -6.2 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne 0.5 Na górę
  • Zasadnicze -9.1 Na dół
  • Średnie -4.1 Na górę
  • Wyższe -4.9 Na górę

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -10.6 Na dół
  • 2 -6.3 Na dół
  • 3+ -1.2 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • -2.4
  • Menedżerowie
    • -10.2

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -7.0 Informacje

    Stan gospodarki

     0

  • G*  -13.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    -4

  • GD  5.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -6

  • GD*  3.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    -6

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 104.3 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    -1.2

  • MPiPS 8.8 Informacje

    Stopa bezrobocia

    -0.4

  • NBP 157.9 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    +1.5

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    26

    -5
    Informacje

  • Popyt

    64

    +13
    Informacje


  • Zatrudnienie

    62

    -3
    Informacje

  • Inwestycje

    15

    -19
    Informacje

Komentarz - lipiec 2016

W cieniu Brexitu

Nie pomogły nadspodziewanie dobre osiągnięcia polskiej drużyny na Euro we Francji – wskaźnik TNS Consumer Index powrócił do majowego poziomu (-5,1 pkt.).  Cóż, wynik referendum w Wielkiej Brytanii oraz pesymistyczne głosy co do dalszego funkcjonowania w obecnym kształcie Unii Europejskiej, były jak kubeł zimnej wody, który skutecznie schłodził nastroje konsumentów. 

 

Czy faktycznie Brexit może mieć wpływ na poziom optymizmu Polaków? Wystarczy przypomnieć, że ponad 2 mln Polaków wyemigrowało do krajów UE (w tym około 800 tys. do samej Wielkiej Brytanii). Emigranci zarobkowi pozostawili w kraju rodziny, które często wspierają finansowo. Niepewność ich sytuacji i statusu z pewnością wpływa na nastroje. Ale to oczywiście tylko fragment większych turbulencji, które dotykają Unię Europejską. Coraz częściej pojawiają się głosy, że w organizacja w obecnej (przerośniętej i zbiurokratyzowanej) sytuacji nie jest wydolna i powinna zostać zmieniona.

 

Z lokalnego podwórka też niezbyt ciekawie - długoterminowe prognozy dla naszej gospodarki są raczej negatywne (większy deficyt finansów publicznych, słaba złotówka, planowane zmiany w systemie podatkowym, etc.). Dostrzegają to także konsumenci na co wskazuje spadek wskaźnika prognozowanego stan gospodarki (-13 pkt). Pesymizm dotknął niemal wszystkich konsumentów – młodszych i starszych, gorzej i lepiej wykształconych, bezrobotnych i menedżerów. Symbolicznie nieco lepiej (ale nadal ujemny wskaźnik) wśród mieszkańców największych miast (wzrost o 0,4 pkt).

 

Jedynym „światełkiem w tunelu” jest szansa na wzrost popytu wewnętrznego wywołanego programem 500+. Można spodziewać się, że zyska nie tylko branża FMCG ale także producenci dóbr trwałych. Pozytywne nastroje związane z popytem odnotowano także w mediach (dane dzięki Newspoint).

 

Ale czy nie jesteśmy nazbyt pesymistyczni? Oj nie lubimy się śmiać… z ostatniego badania TNS wynika, że 22% Polaków w ogóle nie lubi dowcipów- jest to o 17 pkt. proc. więcej niż 20 lat temu. Jest lato, całkiem dobra pogoda, naprawdę szkoda życia na bycie ponurym. Głowa do góry!




Piotr Chojnowski

Account Director

piotr.chojnowski@tnsglobal.com