TNS Consumer Index =  -2.7

+1.9

marzec
2016
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-5.1
-4.1
Wybory parlamentarne
-3.1
Zaprzysiężenie rządu Beaty Szydło
-2
-2.2
-4.6
-2.7
-3
Startuje program 500+
-5.1
-1.2
EURO 2016: Polska wychodzi z grupy; BREXIT
-5.1
Światowe Dni Młodzieży w Krakowie
-4
0.7

Wiek

Informacje
  • do 24 6.9 Na górę
  • od 25 do 39 3.9 Na górę
  • od 40 do 54 -4.8 Na dół
  • od 55 -4.5 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś -1.4 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    -2.9 Na dół
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -5.0 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne 4.2 Na górę
  • Zasadnicze -4.5 Na dół
  • Średnie -2.9 Na dół
  • Wyższe -6.8 Na dół

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -6.4 Na dół
  • 2 -3.9 Na dół
  • 3+ -0.6 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • -15.3
  • Menedżerowie
    • -0.4

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -6.0 Informacje

    Stan gospodarki

     0

  • G*  -10.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    +3

  • GD  6.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    +11

  • GD*  9.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    +6

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 103.1 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    -3.1

  • MPiPS 10.3 Informacje

    Stopa bezrobocia

    +0.5

  • NBP 154.0 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    0

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    35

    +14
    Informacje

  • Popyt

    67

    +6
    Informacje


  • Zatrudnienie

    54

    -11
    Informacje

  • Inwestycje

    18

    -22
    Informacje

Komentarz - lipiec 2019

Lipiec przyniósł przełom w nastrojach społecznych

W lipcu możemy zaobserwować, jak Kantar Consumer Index ruszył do góry, nadrabiając regularne spadki ostatnich trzech miesięcy i osiągając wartość 5.2 pkt.

 

Dobre dane makroekonomiczne i deklarowane odczucie poprawy sytuacji ekonomicznej przewijały się w danych od jakiegoś czasu, więc kluczowego wpływu na poprawę nastrojów można upatrywać w dotarciu do wyczekiwanego sezonu urlopowego. Czas oczekiwania szczęśliwie dobiegł końca, zaczął się okres realizacji kreślonych wcześniej planów. Polacy zostawili za sobą napięcia związane z trudami życia codziennego, a także nerwową końcówką roku szkolnego. Przez chwilę mogą nie myśleć o wzrostach cen podstawowych produktów żywnościowych, które niepokoiły ich ostatnimi czasy.

 

Poprawie uległo odczucie dostępu do gotówki. Niebagatelny wpływ na poziom optymizmu ma rozszerzenie programu 500+, który od lipca dociera do szerszego kręgu gospodarstw domowych. Do tego prace sezonowe są dostępne, więc rozszerzył się zakres możliwości pozyskania dodatkowych środków.

 

Analogicznie względem czerwca, w społecznej ocenie korzystniej postrzegana jest obecna sytuacja ekonomiczna gospodarstw domowych aniżeli sytuacja ekonomiczna gospodarki kraju, ale poprawa nastrojów społecznych przekłada się na wyższe wartości obydwu parametrów. Krótko mówiąc, obserwujemy wzrost poziomu optymizmu.

 

Aktualna wartość Kantar Consumer Index (dla przypomnienia: 5.2 pkt) pozostaje niemal idealne zgodna z lipcem 2018 roku, gdy wynosiła 5.4.


Krzysztof Jodłowski

Account Director

krzysztof.jodlowski@kantar.com