TNS Consumer Index =  -2.2

-0.2

styczeń
2016
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-6.6
-3.8
Zaprzysiężenie prezydenta Andrzeja Dudy
-5.1
-4.1
Wybory parlamentarne
-3.1
Zaprzysiężenie rządu Beaty Szydło
-2
-2.2
-4.6
-2.7
-3
Startuje program 500+
-5.1
-1.2
EURO 2016: Polska wychodzi z grupy; BREXIT
-5.1
Światowe Dni Młodzieży w Krakowie

Wiek

Informacje
  • do 24 6.2 Na górę
  • od 25 do 39 2.8 Na górę
  • od 40 do 54 -4.8 Na dół
  • od 55 -1.6 Na górę

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś -2.2 Bez zmian
  • Miasto
    do 200 tys.
    -0.3 Na górę
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -6.3 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne 0.3 Na górę
  • Zasadnicze -3.0 Na dół
  • Średnie -2.7 Na dół
  • Wyższe -0.9 Na górę

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -4.9 Na dół
  • 2 0.4 Na górę
  • 3+ -2.9 Na dół

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • -11.0
  • Menedżerowie
    • 4.8

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -3.0 Informacje

    Stan gospodarki

     +2

  • G*  -8.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    -1

  • GD  10.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    +4

  • GD*  7.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    +1

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 103.2 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    -3.8

  • MPiPS 9.8 Informacje

    Stopa bezrobocia

    0

  • NBP 153.3 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    +1.5

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    22

    -1
    Informacje

  • Popyt

    61

    +24
    Informacje


  • Zatrudnienie

    59

    -15
    Informacje

  • Inwestycje

    65

    +15
    Informacje

Komentarz - grudzień 2016

Świąteczny optymizm to za mało

TNS Consumer Index osiągnął w grudniu najniższy wynik od momentu zaprzysiężenia prezydenta Andrzeja Dudy, czyli od sierpnia 2015 roku. W ciągu ostatnich kilku lat okres Świąt zazwyczaj wzmacniał pozytywne nastroje w społeczeństwie i w efekcie indeks w grudniu miał najwyższą wartość w roku. Niestety ostatnie informacje na temat polskiej gospodarki spowodowały, że ponownie wśród Polaków przeważyły negatywne opinie i 2016 rok kończymy indeksem na poziomie -5,7.

 

W stosunku do ubiegłego miesiąca pogorszyła się ocena sytuacji ekonomicznej kraju i własnego gospodarstwa domowego, ocena dynamiki tych zmian, a także prognozy dotyczące sytuacji kraju i gospodarstwa za rok. Poza informacjami na temat niższego tempa wzrostu gospodarczego w Polsce i gwałtownego spadku inwestycji, może to być efekt planowanych w 2017 roku podwyżek, m.in. ubezpieczeń komunikacyjnych, energii czy wody, co odbije się bezpośrednio na budżecie gospodarstw domowych.

 

Ciekawie zmieniają się nastroje Polaków w zależności od wieku oraz miejsca zamieszkania. W największym stopniu indeks spadł wśród osób w wieku 25-54 lata oraz mieszkańców wsi. Negatywne informacje zarówno na temat polskiej gospodarki, jak i przyszłych wydatków gospodarstw domowych na dobra podstawowe spowodowały, że największy spadek nastrojów konsumenckich miał miejsce w tak różnych grupach jak menedżerowie i bezrobotni.

 

Pamiętajmy jednak, że w 2016 roku po raz pierwszy od rozpoczęcia światowego kryzysu finansowego, czyli od 2008 roku, TNS Consumer Index przyjmował wartości dodatnie, a oprócz negatywnych informacji pojawiają się również pozytywne. Dlatego też przyszły rok będzie na pewno rokiem wyzwań i zaskakujących zmian w nastrojach różnych grup Polaków.

 

Wszystkim Czytelnikom naszego serwisu życzę odpoczynku, radości, spokoju i wszystkiego najlepszego w te Święta!

 

 

Grzegorz Ostrowski
Client Service Director

grzegorz.ostrowski@tnsglobal.com