TNS Consumer Index =  -2.

+1.1

grudzień
2015
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-8.2
-6.6
-3.8
Zaprzysiężenie prezydenta Andrzeja Dudy
-5.1
-4.1
Wybory parlamentarne
-3.1
Zaprzysiężenie rządu Beaty Szydło
-2
-2.2
-4.6
-2.7
-3
Startuje program 500+
-5.1
-1.2
EURO 2016: Polska wychodzi z grupy; BREXIT

Wiek

Informacje
  • do 24 5.4 Na górę
  • od 25 do 39 -6.9 Na dół
  • od 40 do 54 -5.2 Na dół
  • od 55 -3.6 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś -1.1 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    -2.8 Na dół
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -2.1 Na dół

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne -4.3 Na dół
  • Zasadnicze -3.7 Na dół
  • Średnie -0.8 Na górę
  • Wyższe 1.1 Na górę

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -7.8 Na dół
  • 2 -3.8 Na dół
  • 3+ 1.6 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • -9.8
  • Menedżerowie
    • 13.2

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -5.0 Informacje

    Stan gospodarki

     +4

  • G*  -7.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    -1

  • GD  6.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    +4

  • GD*  6.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    +2

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 107.0 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    +1.3

  • MPiPS 9.8 Informacje

    Stopa bezrobocia

    +0.2

  • NBP 151.8 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    0

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    23

    -10
    Informacje

  • Popyt

    37

    -11
    Informacje


  • Zatrudnienie

    74

    +4
    Informacje

  • Inwestycje

    50

    +4
    Informacje

Komentarz - marzec 2019

Skoro jest tak źle, to dlaczego jest tak dobrze?

Na początku miesiąca oczy opinii publicznej zwrócone były na północ, gdzie obserwowaliśmy ciąg dalszy wydarzeń z poprzednich miesięcy tj. wybory prezydenta Gdańska oraz protesty stoczniowców w obronie ks. Jankowskiego. W kolejnych dniach Premier stwierdził, że wprowadzenie kilku niedziel bez handlu to chyba nie był najlepszy pomysł, a Kubica zakończył swój inauguracyjny wyścig na ostatnim miejscu. Dodatkowo środowiska nauczycielskie coraz silniej artykułowały swoje postulaty, rolnicy rozsypali jabłka na ulice Warszawy i wyeksportowaliśmy mięso z salmonellą poza granice kraju.


Mimo wszystko po grudniowym spadku marzec to pierwszy miesiąc odbicia Consumer Index, który aktualnie wynosi 6,0%. Każda badana grupa społeczno-zawodowa notuje wzrosty przekraczające zerową wartość wskaźnika. Niemniej jednak wzmożony entuzjazm obserwujemy głównie wśród osób w wieku od 25 do 39 lat (wzrost o 17,5%) oraz w grupie i bezrobotnych (wzrost o 15,7 p.p.). W tym miesiącu na skok optymizmu, akurat wśród tych respondentów wpływ miało „odgrzanie starych” i ogłoszenie nowych programów socjalnych na 2019 rok. Najprawdopodobniej też jest to jedyna przesłanka tłumacząca taki efekt.

 
Co nas czeka w przyszłych miesiącach? Analizując dane historyczne, zazwyczaj w okresie Świąt Wielkiej Nocy wskaźniki nastrojów konsumenckich notowały mniejsze lub większe wzrosty, ale nie co roku startuje kampania do Europarlamentu. Najprawdopodobniej to właśnie na fundamencie wyborów będą kształtowały się postawy Polaków, bo choć są to wybory na szczeblu międzynarodowym to przewodnie tematy pozostaną lokalne.



Paweł Machała

Strategic Account Manager

pawel.machala@kantar.com