TNS Consumer Index =  -3.8

+2.8

sierpień
2015
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-12.9
Oskar dla Idy
-10.6
Stopy procentowe najniższe w historii; katastrofa samolotu Germanwings
-7.8
-9.9
Wybory Prezydenckie
-8.2
-6.6
-3.8
Zaprzysiężenie prezydenta Andrzeja Dudy
-5.1
-4.1
Wybory parlamentarne
-3.1
Zaprzysiężenie rządu Beaty Szydło
-2
-2.2
-4.6

Wiek

Informacje
  • do 24 4.6 Na górę
  • od 25 do 39 -1.5 Na górę
  • od 40 do 54 -5.3 Na dół
  • od 55 -8.1 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś -7.2 Na dół
  • Miasto
    do 200 tys.
    -4.8 Na dół
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    4.9 Na górę

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne -10.3 Na dół
  • Zasadnicze -11.8 Na dół
  • Średnie 1.3 Na górę
  • Wyższe 5.9 Na górę

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -8.6 Na dół
  • 2 -4.8 Na dół
  • 3+ -1.0 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • -12.6
  • Menedżerowie
    • 10.4

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -13.0 Informacje

    Stan gospodarki

     +2

  • G*  -2.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    +4

  • GD  3.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    -3

  • GD*  6.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    +1

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 106.6 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    0

  • MPiPS 10.8 Informacje

    Stopa bezrobocia

    0

  • NBP 147.8 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    0

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    23

    -1
    Informacje

  • Popyt

    59

    +15
    Informacje


  • Zatrudnienie

    62

    -12
    Informacje

  • Inwestycje

    35

    -19
    Informacje

Komentarz - styczeń 2019

Nowy rok, nieco lepsze nastroje

Po widocznym spadku na koniec 2018 roku, w styczniu 2019 wskaźnik nastrojów konsumenckich odnotował niewielki wzrost. Jest to jednak na tyle niewielka zmiana, że dopiero kolejne miesiące pozwolą określić, czy okres stycznia 2019 jest początkiem bardziej trwałego trendu wzrostowego, a nastroje Polaków powrócą do „dobrej formy”, która mogliśmy obserwować przez prawie cały poprzedni rok.


Warto zwrócić uwagę na fakt, że obserwowany wzrost jest przede wszystkim generowany przez bardziej pozytywną oceną aktualnej oraz przewidywanej długoterminowej sytuacji ekonomicznej Polski w porównaniu z grudniem 2018. Oznacza to, że pomimo dynamicznej sytuacji w kraju oraz wbrew gorszym nastrojom na koniec 2018, Polacy spojrzeli w styczniu z większym optymizmem na ekonomiczną przyszłość. Można to wiązać z pojawiającymi się na przełomie roku głosami ekspertów ekonomicznych, którzy prognozują możliwy dalszy wzrost wynagrodzeń oraz stały niski poziom bezrobocia w bieżącym roku.


Taki optymizm jest także potwierdzony wzrostem pozytywnej oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych przez badanych. W porównaniu z „negatywnym” grudniem 2018, większy odsetek badanych ocenia optymistycznie nie tylko prognozy dla Polski, ale także dla ich własnej sytuacji ekonomicznej.


Pytanie na ile aktualny wzrost optymizmu okaże się stały pozostaje otwarte i kolejne miesiące przyniosą na nie jednoznaczną odpowiedź. Będziemy to uważnie śledzić w nadchodzących pomiarach TNS Consumer Index, do czego zachęcamy także Państwa.



Kamil Michalski

Dogital Director Kantar Insights

kamil.michalski@kantar.com