TNS Consumer Index =  -15.7

+8.6

styczeń
2014
Powrót do najnowszego miesiąca

TNS Consumer Index

Informacje
   Wybierz rok i kliknij w numer miesiąca na wykresie:
 10
-20
-50
-29.2
-29.1
-23.7
-29.3
-21.6
Restrukturyzacja rządu Donalda Tuska; Rozpoczęcie protestów na Ukrainie
-24.3
-15.7
-17.7
Kamil Stoch Zlotym Medalistą Igrzysk Olimpijskich w Soczi
-14.9
-15.5
-12.8
-11.6
\"Afera taśmowa\" tygodnika Wprost
-15.9
Katastrofa samolotu Malaysia Airlines

Wiek

Informacje
  • do 24 -5.2 Na górę
  • od 25 do 39 -10.8 Na górę
  • od 40 do 54 -12.1 Na górę
  • od 55 -24.1 Na dół

Miejsce zamieszkania

Informacje
  • Wieś -11.6 Na górę
  • Miasto
    do 200 tys.
    -21.8 Na dół
  • Miasto
    pow. 200 tys.
    -11.0 Na górę

Wykształcenie

Informacje
  • Podstawowe/ gimnazjalne -18.6 Na dół
  • Zasadnicze -22.6 Na dół
  • Średnie -13.6 Na górę
  • Wyższe -4.4 Na górę

Wielkość gosp. dom.

Informacje
  • 1 -23.6 Na dół
  • 2 -15.3 Na górę
  • 3+ -13.3 Na górę

Zatrudnienie

Informacje
  • Bezrobotni
    • -32.7
  • Menedżerowie
    • -10.6

Dane szczegółowe

Informacje
  • G  -30.0 Informacje

    Stan gospodarki

     +6

  • G*  -12.0 Informacje

    Stan gospodarki - prognoza

    +12

  • GD  -6.0 Informacje

    Stan gosp. domowych

    +6

  • GD*  -4.0 Informacje

    Stan gosp. domowych - prognoza

    +7

Główne wskaźniki makroekonomiczne

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • GUS 104.2 Informacje

    Wydatki na konsumpcję

    +0.5

  • MPiPS 14.0 Informacje

    Stopa bezrobocia

    +1

  • NBP 138.6 Informacje

    Wartość kredytów konsumpcyjnych

    +0.7

Nastroje w mediach

Informacje
Dane z poprzedniego miesiąca
  • Koniunktura

    34

    -2
    Informacje

  • Popyt

    60

    +7
    Informacje


  • Zatrudnienie

    62

    +17
    Informacje

  • Inwestycje

    46

    +5
    Informacje

Komentarz - październik 2019

Powyborczy spadek nastrojów konsumentów

Najnowszy pomiar Consumer Index miał miejsce w drugiej połowie października, kiedy opadły już emocje związane z kampanią wyborczą i okazało się, że wynik wyborów nikogo do końca nie zadowolił. Prawo i Sprawiedliwość nie zdobyło tylu głosów, ilu mogłoby się oczekiwać, za to opozycji nie udało się wygrać z partią rządzącą. Takie rozstrzygnięcie wyborów najwyraźniej odbiło się na nastrojach konsumentów, a Consumer Index spadł do najniższego od kilku miesięcy poziomu.


Ocena bieżącej sytuacji pozostaje stabilna, jednak Polacy są coraz większymi pesymistami w odniesieniu do przyszłości polskiej gospodarki, a tym samym także przyszłej sytuacji swoich gospodarstw domowych. Co więcej, stan gospodarki oceniany jest dużo gorzej od sytuacji gospodarstw domowych. Takie wyniki pomiaru nastrojów konsumenckich, mogą niepokoić, jeśli weźmie się pod uwagę, że podobnie kształtowały się one także w okresach poprzedzających poprzednie spowolnienia gospodarcze.


Warto dodać, że trend spadkowy w ocenie sytuacji gospodarczej obserwujemy od ponad roku (od maja 2018 r.). Ocena sytuacji gospodarstwa domowego jest dużo bardziej stabilna, ale i tu możemy mówić o niewielkim trendzie spadkowym. Biorąc pod uwagę, że w kolejnych latach trudno się spodziewać dalszego zwiększenia się transferów społecznych, a z innych krajów, takich jak Niemcy, płyną mało optymistyczne informacje o stanie gospodarki, to trend będzie prawdopodobnie kontynuowany w kolejnych miesiącach, a nawet może się pogłębiać. Przyszłość pokaże, czy Polska znów pozostanie „zielną wyspą”.


Agata Zadrożna
Account Manager, Public Division
agata.zadrozna@kantar.com